system te installeren dan een HPS systeem"
- Frank Royen, mede-eigenaar Welroy Fruit
Welroy Fruit verkoopt jaarlijks 200 tot 250 ton aardbeien. Maart is een belangrijke maand voor het bedrijf. Na een lange, koude winter staan consumenten te springen om verse, zoete aardbeien die het begin van het voorjaar aankondigen. In deze periode verkoopt Welroy Fruit ongeveer 60% van zijn aardbeien op lokale markten, zoals boerenmarkten, plaatselijke supermarkten en fruitverkoopautomaten, met een hogere marge dan de gewassen die op de fruitveilingen aan retailers worden verkocht. De concurrentie onder Belgische aardbeientelers is echter hevig, omdat de telers allemaal tegelijk de markt op gaan. Om de massa voor te kunnen zijn, onderzocht Welroy Fruit de mogelijkheid voor LED- belichting voor de beide kassen van het bedrijf, die een oppervlak van 5000 m2 omspannen. Doel is om het aardbeienras Sonata vroeger in de meer winstgevende lokale markten te zetten en om zoetere aardbeien te kweken dan gewoonlijk vroeg in het voorjaar beschikbaar zijn.
Het bedrijf beoordeelde de opties voor hogedruk-natrium (HPS) en LED-belichting voor hun bestaande kassen. “Gewoonlijk zou HPS belichting de voordeligste optie zijn voor de afmetingen die onze kassen hebben, maar berekeningen lieten zien dat het kostenefficiënter was een volledig LED systeem te installeren. Daar gaven wij ook de voorkeur aan, want HPS produceert minder zoet smakende aardbeien en zou installatie van een kostbaar Combined Heat and Power (CHP) systeem vereisen,” zegt Frank Royen, mede-eigenaar van Welroy Fruit.