U bezoekt momenteel de website van Philips lighting. Er is een gelokaliseerde versie voor u beschikbaar.
Suggesties

    Verlichting kan winkels maken of breken

     

    Door Wibeke Vandevelde-Pollé, Lighting Designer Signify


    Met verlichting regel je veel meer dan licht en donker. Je beïnvloedt er de gevoelstemperatuur in de winkel mee. Zo zorg je ervoor dat de consument in de stemming komt die jij wilt. Het gaat heus lang niet altijd om een warme sfeer.

    Tuinverlichting aanleggen tips | Philips Lighting

    Benieuwd wat Wibeke voor uw fashion store kan betekenen?

    Grijp nu je kans en doe mee aan de gratis tailor made lichtconcept actie voor uw winkel t.w.v. €4000,-Ga naar de actiepagina en laat je gegevens achter.


    Denk maar eens aan winkels met sportkleding of sportschoenen. Koel licht geeft een actief, prettig gevoel. Het lichtniveau moet dan natuurlijk wel hoog zijn. Je wilt voorkomen dat het lijkt alsof het gaat regenen!Je wilt voorkomen dat het lijkt alsof het gaat regenen! Licht doet echt iets met je gevoel. Daar kwam ik heel vroeger al achter. Ik herinner me dat ik als tiener in de badkamer voor de spiegel stond. Ik voelde me goed. De volgende ochtend was dat gevoel weg. Dat begreep ik niet. Later bleek dat er een lamp verwisseld was: het licht was grauwer. Dat was de eerste keer dat ik me realiseerde hoe belangrijk de kleur van licht is voor gevoel en beleving. Toen licht later mijn werk werd, werd dat gevoel nog sterker.


    Verlichting versterkt de verwachting


    Verlichting stem ik af op de winkelformule. Richt die zich op de grote massa en op volumeverkoop, dan versterkt koele, vlakke verlichting het gevoel dat producten goedkoop zijn. In het hogere segment, met exclusieve merken en veel persoonlijke aandacht, werkt het anders. Warme, contrastrijke verlichting wekt dan de indruk dat je in een omgeving bent waar luxe vóór de prijs uitgaat. Vaak pas ik ook verschillende kleurtemperaturen toe. Bijvoorbeeld door accessoires te accentueren met extra warm, of juist koel licht. Zo kan ik in warenhuizen de afdeling kinderkleding een totaal andere beleving geven dan damesmode. Ik probeer op elke afdeling de consument met licht het juiste gevoel te bezorgen.
    Laat verlichting nooit een sluitpost zijn"

      Verlichting draagt bij aan een hogere omzet

     

    Bij mode tellen gevoel en beleving. De keuze voor kleding is immers heel persoonlijk. Wist je dat de meeste aankoopbeslissingen in de paskamer worden genomen? Is het licht daar niet goed, dan kan dit nadelig zijn voor de verkoop. Daarvoor is Signify’s Fitting Room een goede oplossing. Deze werkt met verschillende verlichtingsstanden. Pas je een avondjurk, dan stel je in je pashokje de verlichting in op ‘Night out’. Zoek je kleding voor op het werk, dan stel je de verlichting in op ‘At work’. Door de kleur van kleding met licht zo natuurgetrouw mogelijk te laten zien, kun je zorgen voor een aanzienlijke omzetstijging.

      Sfeervolle verlichting houdt klanten in de winkel

     

    Bij het ontwerp en de inrichting van een winkel zijn sfeer en beleving belangrijk. Daarom is het jammer dat verlichting vaak een sluitpost is. Verlichting moet een integraal onderdeel zijn van het ontwerpproces. Is goede verlichting niet in het totaalconcept opgenomen, dan is dit een gemiste kans. Verlichting voorkomt dat klanten voortijdig de winkel verlaten, en zorgt ervoor dat ze langer in de winkel blijven, vaak nog meer dan zaken als de collectie, het interieur, architectuur, materialen en kleuren. Met verlichting kun je ruimtes maken of breken. Licht is zoveel krachtiger dan je je kunt voorstellen!

    Benieuwd wat verlichting kan betekenen voor de routing en aantrekkingskracht van uw winkel? Ga dan ook naar de blog van Lighting Designer Ruud Bagen en bekijk zijn video.