U bezoekt momenteel de website van Philips lighting. Er is een gelokaliseerde versie voor u beschikbaar.
Suggesties

    De retail en de circulaire economie


    Elk jaar wordt door de internationale organisatie Global Footprint Network (1) deEarth Overshoot Day gepubliceerd. Dat is de datum waarop de mensheid alle natuurlijke grondstoffen heeft gebruikt die de aarde in een jaar kan produceren. Earth Overshoot Day viel vorig jaar op 22 augustus, drie weken later dan het jaar daarvoor.

    En dat is meteen het goede nieuws. De ecologische voetafdruk van de mens dit jaar in vergelijking met vorig jaar namelijk met negen procent afgenomen. Een trendbreuk want sinds de jaren ’70 liep het cijfer juist op. De daling lijkt het directe gevolg te zijn van de wereldwijde lockdowns door de coronacrisis en stilstand van de economie.

     

    Door de pandemie is wel duidelijk geworden dat als we onze leefstijl aanpassen dat een effect heeft op het welzijn van de aarde. Als we onze economie duurzaam inrichten is de aarde misschien nog te redden. Die verandering kan worden gezocht in de omvorming naar een circulaire economie.

    De circulaire economie

     

    In een circulaire economie wordt er maximaal gebruik gemaakt van producten en materialen en wordt niets van waarde nog vernietigd. Afval bestaat dan niet meer, want producten worden via een biologische of een technologische cyclus op een zo hoogwaardig mogelijke manier hergebruikt.

    Nederland en Europa willen in 2050 volledig circulair zijn. Dat betekent dat de materialen en de energie die nodig is om deze te produceren hernieuwbaar zijn. Nu deze ontwikkelingen snel plaatsvinden en ook de (Europese) overheid circulariteit nadrukkelijk omarmt (met bijvoorbeeld de Green Deal), kan de circulaire economie versnellen. Daar is ook een duidelijke rol voor de retail weggelegd.

    Circulaire economie voor retailers

     

    De retail speelt een belangrijke rol in de circulaire economie. Elk jaar kopen Nederlandse consumenten voor meer dan honderd miljard euro aan producten, blijkt uit cijfers van ABN-AMRO (2).  Veel daarvan hebben een korte levensduur en belanden na (kort) gebruik op de vuilnisbelt. Onze huidige economie is grotendeels gebaseerd op het principe van ‘obsolescence’, waarbij bewust wordt gestuurd op snelle veroudering van producten, zodat ze eerder aan vervanging toe zijn. De doelbewuste verkorting van levenscycli en slechte (of onrendabele) repareerbaarheid hebben tot gevolg dat consumenten veel spullen weggooien. Hierbij worden systematisch grondstoffen, materialen en producten verspild.

     

    Een voorbeeld: in Nederland wordt jaarlijks 1,2 miljoen nieuwe kledingstukken vernietigd (3).Van alle afgedankte en gedragen kleding belandt 15 procent in de kledingcontainer. Het overgrote deel (jaarlijks 135 miljoen kilo (4)) wordt verbrand of gaat de kliko in.

     

    Ook de afvalberg groeit. Met het huidige consumptie- en productietempo zit er in 2050 meer gewicht aan zwerfplastic in de zee dan aan levende vissen (2). Een belangrijke bijdrage daarvan is de 40% van alle kunststoffen die voor verpakkingen worden gebruikt, waarvan een groot deel wordt verkocht door de retail.

     

    Maar ook de winkelbouw is een belangrijk onderdeel. 40% van alle materialen in Nederland worden verbruikt door de bouw en daarvan wordt zo’n 10% door de retail verbruikt.!

    Naast de impact die de retail kan maken op net genoemde materialenstromen, is er een andere reden waarom de circulaire economie relevant is voor de retail. Consumenten vragen steeds vaker om retailers die duurzaam ondernemen. Veertig procent neemt duurzaamheid mee bij de keuze voor een winkel, vijf procent vindt het zelfs erg belangrijk. En Nederlandse consumenten kopen steeds bewuster, en kiezen niet langer vanzelfsprekend voor nieuwe producten. Zo geeft 74 % van de consumenten aan het koopgedrag deels of volledig te willen aanpassen (5). En dan is er nog regelgeving, zoals het verbod op plastics voor eenmalig gebruik, dat steeds verder wordt uitgebreid.

     

    Als Nederland de ambitie van een volledig circulaire economie in 2050 wil waarmaken, zullen ook retailers hun businessmodellen anders moeten inrichten.

    Hoe zet je als retailer dan de eerste circulaire stap?

     

    Minder gebruiken van verpakkingsmaterialen, het stimuleren van hergebruik, het aanbieden van leaseconstructies of reparatieservices en het terugdringen van energiegebruik. Het zijn allemaal activiteiten die we scharen onder de paraplu van de circulaire economie.

     

    De klant staat daarbij meer dan ooit centraal. Het wordt een basisvoorwaarde voor retailers om transparant te zijn over het productieproces, wat er verkocht wordt en hoe dat gebeurt.  .

    Circulaire verdienmodellen in retail

     

    Tal van bedrijven spelen hier al op in door hun supply chain, businessmodellen en productieproces op  een meer circulaire manier in te richten. Voorbeelden zijn:

     

    • Bol.com verkoopt retour gezonden producten weer via derden
    • Coolblue heeft een eigen reparatiedienst
    • PostNL test herbruikbare verpakkingen
    • Kledingmerk MUD Jeans biedt leasemodellen voor spijkerbroeken aan

     

    Van deze mooie voorbeelden die er al zijn, valt ook op dat de meeste niet alleen duurzamer of circulairder zijn, maar ook nog andere voordelen hebben voor de klant. Veel circulaire oplossingen zijn bijvoorbeeld goedkoper voor klanten of zijn kwalitatief beter (langere levensduur).

    Hoe zet je de eerste stap?

     

    Om een eerste stap als retailer te zetten op het gebied van de circulaire economie is het toepassen van de ‘design thinking’ methode een goed begin. Deze methode begint met enkele ‘inspiration’ stappen om de kansen voor de circulaire economie goed te begrijpen. Vervolgens is er de ‘ideation’ fase waarin ideeën worden bedacht en verder uitgewerkt tot een prototype, dat getest kan worden. In de laatste ‘implementation’ fase wordt het prototype verder getest in een pilot en vermarkt door storytelling en wordt een keuze gemaakt voor een bijpassend business model.

    Wil je meer weten over wat elke stap inhoud en welke tools je kan gebruiken om tot goede circulaire oplossingen te komen, download dan de whitepaper 'Op weg naar circulaire retail’.

    Circulaire verlichting

     

    Steeds meer retailers en bedrijven erkennen het belang van duurzaam ondernemen. In deze stille revolutie neemt Signify het voortouw op het gebied van verlichting.

     

    Met Circular lighting wordt verlichting na gebruik niet meer weggegooid, maar hergebruikt. Met Circular Lighting verschuift de focus naar een circulaire economie, waarin ‘bezit’ vervangen wordt door ‘gebruik’. Signify blijft eigenaar van de verlichting tot het einde van het contract en zorgt ervoor dat de verlichting tijdig wordt gerepareerd of vervangen. En het mooie is: omdat circulaire verlichting langer meegaat, een tweede leven krijgt én veel energie bespaart, bent je veel voordeliger uit! Wil je meer weten of circular lighting?

    Circulaire verlichting

    Signify Co2  - neutraal

     

    Duurzaamheid zit in de genen van Signify en het bedrijf loopt daarmee in de wereld ver voorop. Het bewijs hiervoor werd geleverd in september 2020, toen een mijlpaal werd bereikt. Vanaf dat moment opereert Signify namelijk met al zijn activiteiten wereldwijd koolstofneutraal en maakt bovendien 100% gebruik van hernieuwbare elektriciteit. Dat betekent dat Signify zijn operationele uitstoot sinds 2010 met meer dan 70% heeft verminderd, nadat het is overgestapt op energiezuinigere technologieën in de fabrieken, is overgegaan naar duurzamer vervoer van producten en een betere logistieke planning.

     

    Vanaf 2021 gaat Signify ook nog de markt op met plasticvrije verpakkingen.

    Brighter lives, better world

     

    Maar daar blijft het niet bij. Brighter Lives, Better World 2025 is ons nieuwe duurzaamheidsprogramma na het bereiken van CO2-neutraliteit.

     

    Voor de toekomst willen we duurzame versnelling nog verdubbelen. Signify wil het aandeel van 16 % circulaire economie in 2025 verdubbeld hebben naar 32 % via circulaire services. Ook helpen we onze klanten in hún streven naar duurzaamheid via onze propositie, zodat ook hij of zij koolstofneutraal kunnen zijn en stappen in de duurzame richting kunnen zetten, toekomstbestendig worden. Europa wil CO2 neutraal zijn. Signify is dat al. Sterker nog, met betrekking tot de klimaatdoelstellingen van Parijs wil Signify dubbel zo hard gaan.

    Bronnen: