Suggesties

    Circulaire Economie? Natuurlijk!

    Met de landelijke Week van de Circulaire Economie (3-7 februari) wil Rijkswaterstaat de awareness verhogen om circulair en klimaatneutraal te gaan denken en vooral te handelen. Een geweldig initiatief, want circulaire economie is de toekomst!

     

    Bedrijven zoals Royal Ahrend/Gispen met kantoorinrichtingen, Mitsubishi met liften en ook Signify (voorheen Philips Lighting) met Light as a Service (Koop Licht, Geen Lampen!) hebben de voorbije jaren een geslaagd businessmodel ontwikkeld om producten een verlengde levensduur te geven. Maar ook voor consumenten zijn er steeds meer mooie voorbeelden – zie het succes van Marktplaats, de swapfiets en MUD jeans. Noem het gerust circulaire economie voor én door de consument! Het gaat dus de goede, groene richting uit, maar het kan nog sneller en nog beter. Sterker: het moét sneller en beter...

    Circulaire economie, ja maar...

     

    De opbouw van een circulaire economie gaat gepaard met obstakels en dat verklaart ook waarom die moeilijk van de grond komt. De problemen kunnen worden samengevat in vier hoofdgroepen: Cultuur, Regelgeving, Technologie en Marktomstandigheden.

     

    Cultureel: Het gebrek aan kennis en de wil bij zowel producenten als consumenten om tot een circulaire economie te komen. Een consument moet bijvoorbeeld circulaire producten willen gebruiken en zijn mindset moet dus niet alleengericht zijn op nieuwe producten uit nieuwe materialen.

     

    Regelgeving: Het gebrek aan beleid dat de verandering naar een circulaire economie aanmoedigt, waaronder een eenduidige meetmethode. 

     

    Technologie: Er zijn nog te weinig innovaties om tot een circulaire economie te komen. Ontwerpers moeten al in de ontwerpfase van een product circulair gaan denken.

     

    Markomstandigheden: Te weinig levensvatbare circulaire bedrijfsmodellen. Dat komt bijvoorbeeld omdat de investeringskosten aan de voorkant te hoog zijn of dat de aanschaf van gerecyclede grondstoffen duurder is dan nieuwe (virgin) grondstoffen

    Waarom kiezen voor Circulaire Economie?

     

    Signify levert al geruime tijd circulaire verlichting; dat is eigenlijk bij toeval ontstaan. Schiphol Airport ging vijf jaar geleden de terminals verbouwen en de architect wilde enerzijds licht kopen - en dus geen lampen – en anderzijds ook volledige ontzorging. Light as a Service was geboren; een strategisch concept dat veel toepassingen kreeg in de Benelux. Na Schiphol Airport schakelden steeds meer klanten over op circular lighting. Maar waarom deden ze dat eigenlijk?

     

    • Er was geen investering nodig voor verlichting en dat geld kon dus elders gebruikt worden.
    • Voor een maandelijks bedrag – lager dan de maandelijkse elektriciteitsfactuur door overschakeling naar LED-verlichting – kreeg de klant de garantie dat hij voor de hele termijn over de gewenste kwaliteitsverlichting beschikt.
    • De klant werd volledig ontzorgd.
    • Als eindverantwoordelijke zal Signify na afloop van het contract de lichtapparatuur ontmantelen, upgraden of er een nieuwe bestemming voor zoeken (verlengde levensduur). 
    • Signify maakt ook veelal gebruik van 3D-geprinte armaturen die 100% recyclebaar zijn.

     

    Circulaire verlichting biedt dus een uitkomst die gunstig is voor zowel de aarde, het bedrijfsleven als de consument. Deze economische denkwijze wordt ondersteund door talloze onderzoeken en studies wijzen uit dat de circulaire overgang kan leiden tot een economische groei van maar liefst 1 biljoen dollar (1000 miljard dollar)! En niet alleen met betrekking tot banengroei; het biedt ook een uitgelezen kans voor bedrijven en hun klanten om de wegwerpeconomie te verruilen voor een duurzaam model. En het spreekt voor zich dat Circulaire Economie fundamenteel deel uitmaakt van de Green Deal-plannen die Europa in december nog ontvouwde.

    De Prijs van Circulaire Economie

     

    Circulaire Economie is dus meer dan ooit levensvatbaar – is eigenlijk al springlevend, maar door stimulering van de overheid zal de transitie nog sneller gaan. Met deze Week van de Circulaire Economie zou de overheid bijvoorbeeld de nadruk kunnen leggen op true pricing, waardoor virgin-materialen duurder worden en recycling en gebruik van gerecyclede materialen in verhouding goedkoper, en dus interessanter. Maar ook mag de prijs niet het enige criterium zijn in de propositie – ook bijvoorbeeld levensduur en gebruikte grondstoffen moeten mee worden opgenomen in het beslissingsproces. Als Rijkswaterstaat erin slaagt om dit te laten doordringen, dan spreken we in 2021 misschien wel van... het Jaar van de Circulaire Economie?

    Wouter de Wolf

    Marketing Manager B2B Signify Benelux