Meer merken van

Vijf vragen over lichtbeleving aan centrummanager Veghel

 

'Veghel achter digitale stadsmuren' is het geesteskindje van Professor Cor Molenaar, dat als doel had het winkelhart van Veghel een belevingsgebied maken. Het centrum had de laatste jaren te maken met leegstand en teruglopende omzet dankzij het gemak van online winkelen en winkelcentra in omringende steden die een stuk aantrekkelijker oogden. Levendige, uitnodigende verlichting van Philips verwelkomt bezoekers nu op een unieke manier.

Lichtbeleving om centrumbezoekers te stimuleren


Samen met de ontwerpers van Philips kwam Molenaar tot het idee om de beleving van de mensen te prikkelen en looproutes te kleuren om op die manier het gemoed van de bezoekers te stimuleren en de teruglopende omzet boost te geven. Een groot deel van deze ommekeer is te danken aan centrummanager Jan-Hein Opheij. De centrummanager van gemeente Veghel. Met ervaring als zowel ondernemer als ambtenaar, wist hij het voor elkaar te krijgen om alle partijen rond de tafel te krijgen en alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Vijf vragen aan centrummanager: Jan-Hein Opheij


1.  Waarom had Veghel zo dringend een centrummanager nodig?

“In een centrum heb je te maken met winkeliers en verhuurders van panden, maar ook met de overheid. Beide kanten van het spectrum spraken niet elkaars taal. Je zag dat de focus nogal van elkaar verschilde. Mijn taak is om de processen in het centrum vloeiend te laten verlopen.”

2.  Wat moest er veranderd worden in Veghel?

“Iedereen moest inzien dat er een transitie op gang zou komen. Met die transitie bedoel ik: van moeten winkelen naar willen winkelen. Handel is niet meer plaatsgebonden. Veghel moest zichzelf afvragen: wat voor stad ben ik? Wat is mijn toegevoegde waarde? Een eigen verhaal is belangrijk, vooral gezien de concurrentie dichtbij van steden als Den Bosch, Eindhoven, Helmond en Uden.”


3. Wat is er sinds uw komst veranderd?

“Veghel was in die jaren niet uitnodigend. De leegstand nam een vlucht, de architectuur was arm, stedenbouwkundig zat het centrum niet goed in elkaar. Ik heb iedereen aan tafel gekregen, iedereen georganiseerd gekregen. Ik heb alle betrokkenen een eigen visie laten schrijven en daaruit voortvloeiend een stip op de horizon gezet.”

Om te overleven als stadscentrum, heb je een plan nodig. Een gezamenlijke stip op de horizon. Ik zeg ook altijd: winnaars hebben een plan, verliezers een excuus."

 

- Jan-Hein Opheij, centrummanager gemeente Veghel

4. Wat is die stip op de horizon? 

“Kwalitatieve groei. Vierkante meters saneren, winkels erin. Consumenten moeten van deur tot deur kunnen winkelen. Dus rotte tanden verwijderen en werken aan een gezond gebit.


Verder is Veghel een foodstad. We hebben sterke merken als Mars, Sligro, Jumbo, Hutten, Maison van den Boer. Gekscherend: geen feestje dat wij niet cateren. Food is het unique selling point. Ieder evenement dat georganiseerd wordt, leggen wij vooraf langs de meetlat van food.”


5. Hoe ziet een goed stadscentrum er volgens u uit? 

“Als een social space. Een plek van ontmoeten, leven, herinneringen maken, een plek waar mensen graag komen. Winkels alleen zijn niet genoeg. Er moet een mix zijn van horeca,  cultuur, ontspanning (zoals een stadspark), winkels en faciliteiten waar online en offline elkaar ontmoeten zoals, heel suf gezegd, een ophaalplek voor pakketjes.”


Lees hier meer over hoe de verlichting in het winkelcentrum van Veghel zorgde voor een verandering van beleving.