voorop waar het gaat om innovaties op het gebied van winkelen. We waren meteen geïnteresseerd in het op LED gebaseerde Indoor positioning systeem van Philips. Het is heel nauwkeurig en gemakkelijk te onderhouden."
- Martin Wild, Chief Digital Officer, MediaMarktSaturn Retail Group
In het huidige retail-landscap is online shoppen een niet meer weg te denken fenomeen. Winkelen via de digitale snelweg heeft zo zijn voordelen. Het gaat snel, is gemakkelijk en biedt mensen het comfort van het mogen rondneuzen in een gepersonaliseerde omgeving. MediaMarktSaturn, Europees martkleider in consumentenelektronica, speelt actief in op deze trend met de integratie van een eigen StoreGuide app met het Philips Indoor positioning systeem (IPS).
De oplossing die Philips samen met MediaMarktSaturn en andere partners ontwikkelde is even simpel als doeltreffend. “Via Visible Light Communication verstuurt elk LED-armatuur een unieke identificatiecode naar de smartphone van klanten via de camera van hun smartphone, waardoor de locatie hyper-nauwkeurig bepaald kan worden”, vertelt Kevin Raaijmakers, Marketing Manager Indoor Benelux Philips Lighting. “Klanten ontvangen dan gebaseerd op hun positie in de winkel real time, locatie-gebonden informatie op hun StoreGuide app over specifieke producten en aantrekkelijke aanbiedingen. Via IPS worden klanten bovendien tot op 30 centimeter nauwkeurig naar interessante producten genavigeerd. Zoeken hoeft niet meer. En: privacy is gewaarborgd, omdat het verlichtingssysteem geen persoonlijke gegevens verzamelt.”
Speciaal voor de gelegenheid leverde Philips het flexibele LED-lichtlijnsysteem Maxos fusion dat garant staat voor een uitstekende lichtkwaliteit, 50% energiezuiniger is dan TL- of CDM-verlichting en de IPS-technologie standaard heeft geïntegreerd. Bovendien dringt Maxos fusion installatie- en onderhoudskosten terug en biedt het alle vrijheid om verspreid op de lichtlijn spots te positioneren.