U bezoekt momenteel de website van Philips lighting. Er is een gelokaliseerde versie voor u beschikbaar.
Suggesties

    Een nieuwe kijk
    op winkelervaringen

    Globus
    Saarbrücken, Duitsland


    Een van de grootste winkelketens in Duitsland gebruikt LED-verlichting om zijn klanten een bijzondere winkelervaring te bieden en de verkoop in de aanbiedingenruimte te verhogen.

    Bij dit project
    met Philips zijn we

    erin geslaagd om klanten naar bepaalde producten te leiden en de omzet te verhogen."

     

    - Dhr. Scheller, winkelmanager Globus Saarbrücken-Güdingen

    StoreWise is een slim, via een app bediend systeem voor supermarktverlichting
    StoreWise is een slim, via een app bediend systeem voor supermarktverlichting

    Klanten prikkelen

     

    Globus, opgericht in 1828, is een retailketen van hypermarkets en elektronicawinkels die zich wil onderscheiden door de service aan klanten. De vestiging in de Duitse stad Saarbrücken wilde de winkel verbeteren door haar klanten een unieke winkelervaring te bieden en, met name, de aanbiedingenruimte spannender en aantrekkelijker te maken.

    Supermarkt Globus met zachte, pastelkleurige uplights - blauw

    De juiste verlichting

     

    Globus werkte samen met Philips Lighting om met behulp van het StoreWise-systeem drie verschillende verlichtingsscenario's te implementeren en te onderzoeken in de aanbiedingenruimtes in de winkel. Het eerste verlichtingsscenario simuleerde de effecten van de bestaande verlichting: een gelijkmatig lichtplan als uitgangswaarde voor het onderzoek. Bij het tweede scenario, gericht op accentverlichting, werden spots gebruikt om bepaalde artikelen te benadrukken en contrast te creëren. Het derde scenario was een combinatie van spotverlichting en gekleurde uplights. De kleuren van de pastelkleurige  uplights beïnvloedden niet alleen de emoties van de klanten, maar vergrootten ook de zichtbaarheid van de aanbiedingenruimte op afstand. Met StoreWise werd een planning gemaakt voor de afwisselende weergave van deze drie verschillende verlichtingsinstellingen, verdeeld over de dagen in een periode van twee maanden.

    Gedurende deze periode van twee maanden werden klanten gevolgd via sensors in winkelwagentjes, werd het aantal klanten geteld dat tijd doorbracht in de aanbiedingenruimte, en werden verkoopgegevens geanalyseerd. Samen met het DFKI (het Duitse onderzoekscentrum voor kunstmatige intelligentie) deed Philips Lighting onderzoek naar de invloed van deze verlichtingsscenario's op het aantal klanten dat de aanbiedingenruimte binnenging, de tijd die ze er doorbrachten en de verkoop.

    De resultaten waren voor elk scenario in verschillende mate positief. Vergeleken met het eerste scenario, met gelijkmatige verlichting, steeg bij spotverlichting het aantal mensen dat de aanbiedingenruimte binnenging met zeven procent. Bij het scenario met zachte, pastelkleurige uplights gingen nog eens acht procent meer klanten de aanbiedingenruimte binnen. In totaal gingen dus vijftien procent meer mensen de aanbiedingenruimte binnen ten opzichte van het eerste scenario, dat met gelijkmatige verlichting. 


    De winkelmanager was vooral te spreken over het derde verlichtingsscenario, met naast de zachte pastelkleurige uplights ook de populaire spotverlichting. Dit scenario leidde tot een spectaculaire omzetstijging van zes procent, bovenop de vijftien procent meer mensen die de aanbiedingenruimte binnengingen. 


    Globus was tevreden over het succes van de test en het winkelmanagement is er meer dan ooit van overtuigd dat ze het gedrag van klanten wel degelijk kunnen beïnvloeden met verlichting.

    Beïnvloeding van klantgedrag

    Philips StoreWise

     

    Het Philips StoreWise-systeem, dat speciaal voor de detailhandel werd ontworpen, combineert het beste van LED's en regelsystemen. Het flexibele pakket helpt klanten om kosten te besparen, om de verlichting aan te passen aan de eisen van alledag en om een betere ervaring te creëren die de klant meer bij de winkel betrekt.

    Meer over het systeem

    eataly

    Waar visionairs en armaturen samenkomen 

     

    Achter elke vernieuwer staat een expert. Hier brengen we de nieuwste ideeën van de meest visionaire leiders, denkers en technische experts uit de retailbranche samen om uw ideeën aan te wakkeren en uw strategie richting te geven.

    Meer over retailtrends en de nieuwste denkwijzen

    Een nieuwe kijk
    op winkelervaringen

    Het team

    Globus Saarbrücken-Güdingen

    Klant

    DFKI (Duits onderzoekscentrum voor kunstmatige intelligentie)

    Onderzoekscentrum

    eit Digital

    Digitale innovatie en scholing van ondernemers 

    Gerelateerde cases

    Bekijk alle mogelijkheden op het gebied van supermarkten en grote winkelketens.