Als een van de toonaangevende supermarktketens van Dubai is aswaaq een lokale winkel met internationale standaarden. Innovatie zit in het DNA van het bedrijf. Daarom wendde aswaaq zich tot Philips Lighting toen het een slim, connected systeem nodig had om de beleving van hun klanten te verbeteren.
Aswaaq wilde niet alleen de merktrouwheid en de dienstverlening in het algemeen verbeteren, maar had echt als doel om een persoonlijkere en handigere ervaring voor zijn klanten te bieden. Het antwoord op hun vraag werd gevonden in Indoor positioning, een innovatief systeem met een aantal functies die allemaal worden gebaseerd op de locatie van de klant.
Indoor positioning paste bij de innovatieve filosofie van het merk en Philips Lighting was een eenvoudige keuze, door gepatenteerde Visible Light Communication (VLC) te bieden die betrouwbare en hypernauwkeurige locatiegebaseerde diensten mogelijk maakt. Philips werkte samen met Aisle411 aan de visualisering van de vloerindeling en routes en met AlphaData en ValueLabs, aswaaqs partners voor appontwikkeling.
Stel u eens voor dat u een etentje organiseert en boodschappen moet doen voor een lange lijst artikelen. Nog voordat u naar de winkel vertrekt, kunt u thuis uw aswaaq REACH-app openen en een artikel scannen, waarmee het onmiddellijk aan uw boodschappenlijstje wordt toegevoegd. Eenmaal in de winkel loodst de app u langs alle artikelen op uw boodschappenlijstje. Zo kunt u efficiënt en zonder stress uw boodschappen doen. Als u het lastig vindt om een bepaald artikel op uw lijst te vinden, kunt u gefrustreerd raken en vertrekken. Uit recent onderzoek is gebleken dat in dit geval 16% van de klanten de winkel zal verlaten om het artikel elders aan te schaffen. Indoor positioning lost dit probleem op, zodat u zich volledig kunt richten op de voorbereidingen voor uw etentje.
Met Indoor positioning van Philips Lighting bij aswaaq kunnen klanten gewoon hun app openen om optimale routebegeleiding te krijgen, gewaarschuwd te worden voor kortingen in de buurt en zelfs receptsuggesties te ontvangen; allemaal gebaseerd op hun boodschappenlijstje en locatie. Zo wordt winkelen een veel leukere, eenvoudigere ervaring.
Maar hoe kunnen een app en armaturen dit soort gegevens in real time leveren? Elke armatuur van Philips in de winkel verstuurt een unieke code. Dit wordt VLC (Visible Light Communication) genoemd. De camera aan de voorzijde van een smartphone ontvangt deze code. Vervolgens identificeert de software van het systeem deze code en wordt de exacte locatie van de telefoon op de kaart van de winkel bepaald, zodat deze locatiebewust wordt.
Hoewel de voordelen voor de klant duidelijk zijn, zijn er al evenveel voordelen voor de directie van aswaaq. Met indoor positioning kan aswaaq profiteren van tal van voordelen, waaronder toegenomen appgebruik, merkversterking en meer omzet. Daarnaast is aswaaq nu in staat om in real time gegevens vast te leggen. Zo kunnen het verkeer en gedrag van klanten worden geanalyseerd, bedrijfsprocessen worden geoptimaliseerd en de effectiviteit van aswaaqs marketing nauwkeurig worden gemeten.
Dhr. Affan Al Khoori, aswaaqs Deputy CEO, is optimistisch dat
Indoor positioning zal leiden tot nog veel meer succesvolle voordelen voor aswaaq. “Bij aswaaq hebben we eraan gewerkt om iets nieuws op de markt te brengen. Het is ons gelukt en we zijn bezig om dit nog verder te ontwikkelen.”
Met het Philips Lighting Indoor positioning systeem baant aswaaq de weg voor de toekomst van de detailhandel. Het bedrijf is goed op weg om de meest innovatieve detailhandelaar in Dubai met de meest tevreden klanten te worden.
Met het Philips Indoor positioning systeem, kunnen retailers nu genieten van directe, real-time, tot op minder dan een halve meter nauwkeurige positiebepaling en oriëntering.
Meer over het systeem