• Beheer uw projecten met MyProjects
      Gebruik MyProjects voor het aanmaken, bewaren, beheren en delen van items en projecten met uw collega's en teamleden.

Het ontstaan van
WorkingPeopleLight

Trends in de werkomgeving veranderen voortdurend. In 2009 stelden we vast dat we waren aanbeland in een bijzonder interessante fase. Na een gestage verschuiving naar open ruimten die wereldwijd de norm werden, schijnen nu samenwerking en innovatie de dominante thema's te zijn op de werkplek.

Ook de digitale cultuur heeft wortel geschoten. Het internet is van een optionele extra in het midden van de jaren 1990 veranderd in een integraal onderdeel van ieders werkzame leven. En ook sociale media worden meer en meer gemeengoed.

Experts
bijeengebracht

Dit was de context waarin we in Londen, New York City en Sjanghai drie baanbrekende workshops introduceerden die experts bijeenbrachten op het gebeid van architectuur, verlichtingsontwerp, personeelsbeleid en vergelijkbare disciplines.

In 2010 volgde een publicatie. Dit leidde tot het ontstaan van een initiatief dat we WorkingPeopleLight noemen.

Een aantal jaar later bleek dat verdere veranderingen het moderne kantoorleven onafwendbaar beïnvloed hebben. Daarom is een tweede generatie workshops – ditmaal in Londen, Parijs en Berlijn – zo veelzeggend gebleken. We zien het begin van een verschuiving van de uniformiteit van een open kantoorruimte naar individuen die in staat zijn hun eigen omgeving te personaliseren.

Realiseren van een evenwichtig kantoor

Een kantoor is de plaats waar een organisatie, een gebouw en mensen bijeenkomen. Het is belangrijk deze 'drie-eenheid' in balans te houden, aangezien elk van de drie elementen iets belangrijks bijdraagt aan de dynamiek.

Als we naar de organisatie kijken, dan voorziet die de medewerkers van de essentiële hulpbronnen die zij nodig hebben om resultaten te leveren. Een van die hulpbronnen is het gebouw. Onmiskenbaar is dat het 'thuis' voor de medewerkers, maar ook voor de apparatuur en meubels die zij nodig hebben. En dan zijn er ook nog de mensen zelf. Zonder hen kan de organisatie niet functioneren. Hun productiviteit en de kwaliteit van hun werk zijn essentieel voor het succes van de onderneming.

 

Hoe licht het werk beïnvloedt

Verlichting beïnvloed mensen op een diversiteit van niveaus. Vanuit een functioneel perspectief stelt zij hen in staat hun werk efficiënt te verrichten. Minder voor de hand liggend, maar cruciaal belangrijk, is het vermogen van licht om de emoties en het gedrag van mensen te veranderende en hun gezondheid te verbeteren. Hoe zou het zijn als de verlichtingsoplossingen die wij kiezen inderdaad de natuurlijke ritmes konden versterken en mensen konden ondersteunen bij hun dagelijkse werkzaamheden? Dat is een wezenlijke stap voorwaarts naar een werkomgeving die echt de mens centraal stelt.

In de VS zal de gemiddelde kantoorruimte per persoon in 2017 afnemen tot 10 m²

- CoreNet

 

De kantooromgeving is een totaalpakket: ruimte, meubilair, licht, lucht, kleur.  Het ontwerpen van een succesvolle kantoorruimte is een opmerkelijk complexe opdracht."

- Architect, workshop in Berlijn

Als we kijken naar toekomstige trends voor de werkplek, zal het belang van verlichting zelfs nog kritischer worden. De huurprijzen stijgen en dit betekent dat energie en kostenefficiëntie hoog op de agenda staan. De ruimten die aan individuele kantoorwerkers worden toegewezen, nemen af. Intussen, volgens onderzoek door Towers Watson, zei bijna de helft van de 32.000 deelnemers aan de wereldwijde enquête dat zij op afstand werkten of in een soort van flexibele overeenkomst. Dit is een wereld van ‘hot-desking’ en mensen die op een dagelijkse basis bij ruimten in en uit lopen.

 

Misschien hebben we niet zoveel verandering nodig als we denken. De kantoren zelf zullen niet veel veranderen; maar wat er binnenin zit wel."

- Engineering Director, workshop in Londen

Comfort op de werkplek

In Londen kregen de verlichtingsontwerpers gezelschap van een ontwikkelaar van kantoorconcepten, een digitaal strateeg, een architectuurjournalist, een onderzoeker, een technisch adviseur en een projecttechnicus. In de loop van de dag wisselden zij ideeën uit, bespraken veel verschillende onderwerpen, brainstormden over belangrijke thema's en stelden de uitdagingen vast die de kantorenbranche volgens hen de komende jaren zou moeten aanpakken.

Een interessant thema dat kwam bovendrijven tijdens de workshop was dat comfort een subjectief idee is. Iedereen van ons definieert dat op een andere manier. Eerlijk gezegd zijn er drie aparte, maar toch onderling afhankelijke componenten.

Fysiek, cognitief en emotioneel
Ten eerste is er de fysieke dimensie. Dat is hoe de meubels, de luchtkwaliteit en de temperatuur in de ruimte aanvoelen. Ten tweede hebben we de cognitieve dimensie. Als wij betrokken zijn bij een specifieke activiteit, bijvoorbeeld lezen of schrijven, hebben we een omgeving nodig die specifiek is afgestemd op wat we op dat ogenblik doen. Ten slotte is er nog de emotionele dimensie van comfort. We willen allemaal het gevoel hebben dat we enige controle hebben over onze werkomstandigheden.

Een gebrek aan comfort kan leiden tot stress op de werkplek, terwijl een goed ontworpen ruimte waarin comfort hoog op de agenda staat, stress juist kan verlichten.

Connectiviteit en mobiliteit

De workshop in Parijs bracht een hele reeks verschillende mensen bijeen, waaronder een technisch directeur, een vastgoedmanager, een ontwikkelaar, een architect en een kantoorontwerper, evenals een verlichtingsexpert, een werkplekergonoom en een specialist op het gebied van gebouwakoestiek.

Eén kritisch thema was de manier waarop kantoorculturen en werkplekontwerp nauw verweven zijn met de evolutie van technologie. De opkomst van de telefoon in de 20ste eeuw betekende bijvoorbeeld dat het personeel in staat was te communiceren zonder het bureau te verlaten.

 

In de afgelopen paar decennia heeft de vooruitgang in webgebaseerde en mobiele telecommunicatie natuurlijk betekend dat het een normale zaak is te werken zonder zelfs ook maar in het kantoor aanwezig te zijn. En globalisering betekent dat het gemakkelijk is geworden collaboratief te werken met collega's en klanten overal ter wereld.

 

Comfort betekent connectiviteit en mobiliteit."

- Vastgoedontwikkelaar, workshop in Parijs

Thuiskomen op kantoor?
Ondanks de onmiskenbare voordelen – geen woon-werkverkeer en een betere balans tussen werk en leven – hebben regelingen voor werken op afstand ook een nadeel. Bijvoorbeeld minder betrokkenheid van de medewerkers en een lagere productiviteit. De CEO van Yahoo haalde in 2013 de krantenkoppen toen zij aankondigde dat medewerkers weer terug moesten komen naar kantoor omdat “sommige van de beste beslissingen en inzichten afkomstig zijn van gesprekken in gangen en kantines, het ontmoeten van nieuwe mensen en spontane teamvergaderingen”.

 

Als dit de opstap is naar een nieuwe trend – een 'terugkeer' naar het kantoor – dan moeten organisaties zorgen voor werkplekken waar mensen werkelijk met plezier gebruik van maken en die een positieve impact kunnen hebben op hun welzijn. Dit betekent dat er opnieuw moet worden nagedacht over de financiering en ingebruikname van kantoorruimten, waarbij de nadruk verschuift van investeringskosten naar toekomstige waarde.

Geef medewerkers controle

Wederom was een brede melange van disciplines en ervaring vertegenwoordigd in de workshop van Philips in de Duitse hoofdstad Berlijn. Onder de kwesties die besproken werden, was de manier waarop de controle over de kantooromgeving gemakkelijker is geworden sinds de digitalisering van LED-verlichting.

Door de toekomst van kantoorverlichtingssystemen direct te koppelen aan de IT-structuur van gebouwen, wordt de installatie een netwerk van controlepunten en een uitstekende manier om gegevens te verzamelen. Als je dit combineert met de alomtegenwoordige smartphones, tablets en andere apparatuur, hebben we een enorme stap voorwaarts gemaakt in termen van regelbaarheid.

 

Niet alleen beschikken kantoor- en facilitymanagers over veel meer informatie over hoe ruimten worden gebruikt – wat hen in staat stelt temperatuur en airconditioning voor te programmeren – maar ook individuen kunnen verwarming en verlichting aanpassen aan hun persoonlijke voorkeuren en werkpatronen.

Deze wijze van controle heeft een positieve invloed op de gevoelens van gezondheid en welzijn van mensen. Bovendien ondersteunt zij de organisatie dor haar te helpen bij het omvormen van ruimten, het besparen van energie en het vergemakkelijken van een brede reeks activiteiten.

Conclusies

Comfort kan een abstract en subjectief concept zijn, maar we leven nog altijd in een wereld van functionele bouwwijzen met normen, regels en labels. Er is een verandering in denken nodig die weerspiegelt wat er al is gebeurd op het gebied van duurzaamheid en milieugericht ontwerpen. Er is veel voor te zeggen dat comfort zelf deel uitmaakt van duurzaamheid, ondersteund door BREEAM- en LEED-normen. Als onderdeel van dit proces hebben we maatstaven nodig voor het meten en definiëren van de waarde van comfort.

Hoewel kantoorgebouwen zijn ontworpen om decennialang mee te gaan, is er een hele gebouwenvoorraad die verouderd en achterhaald is door de veranderde eisen en levensstijlen. Begrijpelijkerwijs is het moeilijk te weten of iets wat we vandaag ontwerpen en bouwen nog enige waarde zal hebben over zeg 20 of 30 jaar. De branche moet zijn denkproces veranderen en gaan bouwen met de mogelijkheid van herconfiguratie in gedachten. Wendbaarder bijvoorbeeld, en met minder geïntegreerde structuren.

En hoe zit het met de servicemodellen? Mensen zoeken nu al naar nieuwe benaderingen waarin zij betalen voor het gebruik en de voordelen van een installatie, in plaats van zelf eigenaar te worden van de apparatuur.

 

Jongere generaties hebben een nieuwe manier van werken. Voor hen zijn de  grenzen tussen privéleven en werk vager geworden."

-  Projectontwikkelaar, workshop in Parijs

 

De zachte kenmerken van het kantoor zijn werkelijk heel belangrijk: de collega's, de mate van transparantie, of er een ruimte is voor discussie en debat."

- Projectmanager, workshop in Londen

Ruimten worden in toenemende mate aangepast en gepersonaliseerd. Het kantoor moet flexibel genoeg zijn om aan veel verschillende behoeften tegemoet te komen. En als mensen hun eigen comfortabele omgeving kunnen creëren, beginnen ze zich meer gewaardeerd en gemotiveerd te voelen.

De groei van kleinere ondernemingen betekent een verschuiving, weg van grote, inflexibele en gecentraliseerde voorzieningen. Schaalbare en aanpasbare kantoorruimte wordt de norm, en dat stelt bedrijven in staat uitdrukking te geven aan hun eigen cultuur.

Een laatste overweging. Naarmate de grenzen tussen werk en privéleven steeds vager worden, lijken we permanent in verbinding te staan met de buitenwereld. Erg vaak gaat dat ten koste van slaap, vrije tijd en welzijn van medewerkers. In het kantoor van de toekomst worden mensen getriggerd om op hun gezondheid te letten. Dit 'levende kantoor' beantwoordt aan de dagelijkse ritmen van mensen en helpt hen te ontspannen en weer op te laden. Zo'n verschuiving zal niet alleen positief zijn voor de betrokken mensen, maar ook beloningen opleveren in termen van winstgevendheid. Het effect van licht op de productiviteit en het welzijn kan bijvoorbeeld aanzienlijk zijn.

Gerelateerde artikelen

Verkennen van de belangrijkste trends en de nieuwste denkwijzen verandert de werkplek van vandaag

FutureOffice

Betrokkenheid en ervaring

Bekijk hoe de digitale revolutie de manier waarop wij werken veranderd heeft.
Lees verder

Groene gebouwen

Ontdek meer over de benadering van de circulaire economie en de werkelijke betekenis van "meaning of greening" in het hedendaagse kantoor.

Lees verder

Connectiviteit

Ontdek hoe de naadloze technologie van een "smart building" uw kantoor kan optimaliseren.
Lees verder
You are now visiting our Global professional lighting website, visit your local website by going to the USA website