De groenste

ontwikkelaar

    • Beheer uw projecten met MyProjects
      Gebruik MyProjects voor het aanmaken, bewaren, beheren en delen van items en projecten met uw collega's en teamleden.

Owen Zachariasse is Manager van Innovatie en Duurzaamheid bij Delta, een klein duurzaam bouwbedrijf met als doel “de groenste ontwikkelaar” te worden. Dat is een gedurfde ambitie dus we besloten om af te spreken met Owen om hier dieper op in te gaan.

 

Delta is opgestart in 1998 en is altijd een familiebedrijf geweest. Hun eigen duurzaam gebouwde kantoren zijn gevestigd in Park 2020, een innovatief bedrijvenpark in de buurt van de luchthaven van Schiphol in Amsterdam.

 

We vroegen Owen wat hem drijft. “We hebben altijd getracht om de top 'cradle to cradle' ontwikkelaar in Nederland te zijn”, vertelde hij ons. “Het is belangrijk om authentiek te zijn en we gebruiken onze activiteiten om onze visie daadwerkelijk uit te voeren.”

 

Volgens Owen gaat authenticiteit over mensen: "We zijn allemaal mensen!” lacht hij. “We zitten eigenlijk in de ‘people business’ maar toevallig maken we kantoorgebouwen.”

Planet en people kunnen
een onderneming waarde bijbrengen

Welk verschil kunnen de mensen van Delta maken? “Onze industrie is vol met ongezonde praktijken dus we gebruiken ons bedrijf als middel voor positieve verandering. Gandhi zei: "Wees de verandering die je wil zien" en ik denk dat de crisis innovatie stimuleert. We hebben ook bewezen dat verandering een positief effect kan hebben op de balans.”

 

Dus zoals voor elk bedrijf, gaat het allemaal over de ‘bottom line’? Niet helemaal volgens Owen: “We worden verondersteld om 'people, planet, profit' te aanzien als de ‘triple bottom line' maar wij bekijken het liever als de ‘triple top line’. We zijn van mening dat het tijd is om dingen 180 graden andersom te zien, waarbij planet en people waarde kunnen toevoegen aan een bedrijf. Deze dingen werken in symbiose met de natuurlijke wereld, dus we kijken naar people and planet als 'value drivers'.”

Maar hoe zit het met de profit? “Profit is wat we krijgen als we alles op de juiste manier doen", stelt Owen en hij verklapt ons zijn motto: 'Verbeter, optimaliseer', niet 'hergebruik, recycleer’.”

We worden verondersteld om 'people, planet, profit' te aanzien als de ‘triple bottom line' maar wij bekijken het liever als de ‘triple top line’.”

Onze aanpak is niet alleen goed voor de planet en people, het is ook goed voor de profit."

Vervolgens vroegen we Owen aan welke soort projecten Delta werkt. Het is een gevarieerde lijst waaronder handel, retail en horeca - maar er zijn enkele constante thema's. Owen stelt: “We bouwen op maat. In het ideale geval hebben we eerst een huurder en een lange termijn huurovereenkomst, van laten we zeggen meer dan 10 jaar. Op die manier wordt de huurder actief betrokken bij het project en neemt hij actief deel aan de ontwikkeling.”

 

Het liefst werken we samen met de CEO en de mensen met visie in de organisatie. We willen niet praten over een gebouw als vier muren, we willen praten over een gebouw als een instrument voor bedrijfsprestaties - mensen staan centraal in onze benadering."

We verbeteren nieuwe dingen 
en hergebruiken eindeloos

Delta lijkt de circulaire economie volledig te omarmen. “We verbeteren nieuwe dingen en hergebruiken eindeloos. Je moet toch het kwaliteitsniveau hoog houden opdat we het kunnen hergebruiken in 30 jaar. Er is een beperkte hoeveelheid grondstoffen en we moeten dat feit respecteren. Schaarste doet de prijzen stijgen dus moeten we het slim aanpakken en hergebruiken.”

 

We vroegen Owen of dit een ruimere trend is. Hij bekeek het positief: "We zien steeds meer bedrijven veranderen naar 'duurzaam denken' en het is interessant om te zien dat bedrijven die voorkomen in de Dow Jones Sustainability Index beter scoren dan andere toonaangevende bedrijven." In feite beschouwt hij duurzaamheid als een absolute voorwaarde: "We hebben nu de saturatie bereikt: het is moeilijk om een gebouw te verhuren zonder BREEAM of LEED classificatie".

Stijging van de staalwaarde tussen 1997 en 2012

 

Een niet-duurzaam gebouw kan minder waard zijn dan de grond waarop het staat - de boekwaarde is kunstmatig."

Owen beschrijft de gebouwen van zijn eigen bedrijf als zijnde ‘ontworpen om te demonteren’. Hij legt het uit: "Als je antwoordt op de vraag 'Hoe haal je dit uit elkaar, zodat we kunnen zien wat we kunnen hergebruiken?' dan beantwoord je automatisch de vraag 'Hoe bouw ik het?' We ontwerpen ‘binnenstebuiten’. We creëren eerst het interieur, daarna verpakken we het met een exterieur.”

Delta gaat zelfs zo ver dat ze er een sloopbedrijf bij betrekken als ze bouwen, omdat hun business model gebaseerd is op de restwaarde van de gebouwen. “De resultaten,” zegt Owen, “zijn inzichten van onschatbare waarde, zoals 'maak de deuropeningen breder zodat het makkelijker is om materialen weg te nemen tijdens de sloop'.”

 

"Het is een heel aparte en unieke benadering van bouwen, maar het is er een die heel zinvol is in het circulair denken."

 

We vroegen zijn visie op energiebesparing. Ook dit staat hoog op de agenda van Delta: "We investeren enorm veel tijd en middelen in onze betrachting om de kostprijs te drukken volgens de 80/20 regel - 80% winst voor 20% investering."

Mensen stimuleren
prestaties


“In veel bedrijven” klaagt Owen, "zijn mensen ‘menselijk kapitaal' geworden en dat is verschrikkelijk. Mensen stimuleren prestaties en het is heel duur om een nieuwe medewerker opnieuw aan te nemen en te behouden.” De kosten voor het aanwerven en behouden van goede werknemers stijgt elk jaar. Daarom stimuleert Delta zijn werknemers om mee te werken aan het ontwerpproces van het kantoor, door hen te betrekken bij het creëren van flexibele ruimten die aangenaam zijn om in te werken zodat ze elke dag hun best doen. Daardoor blijft het personeel enthousiast en loyaal.

 

"We kijken naar de 4 C's: communicatie, collaboratie, concentratie en contemplatie. We proberen altijd HR te betrekken bij de projecten en we vragen bedrijven om onderzoek te doen over hoeveel tijd mensen doorbrengen in elke ruimte. Creatie is onze vijfde C - dat is vaak een buitenruimte, of een actieve ruimte, zoals een fitnessruimte.” Door het gebruik van flexibele wanden in hun projecten wil Delta ook ruimten ontwikkelen die kunnen veranderen met de behoeften van de mensen die ze gebruiken: een win-win-oplossing.  

We zeggen: ‘Laat ons samen
mensen laten lachen'

Volgens Owen maakt Delta strategische partnerships met andere bedrijven, zoals Philips, met een eenvoudig en menselijk voorstel: "We zeggen: ‘Laat ons samen mensen laten lachen’ - hier is mijn budget, geef me het beste wat je hebt.”

 

Philips is een interessante partner, “omdat hun aanpak steunt op de circulaire economie en ze de overgang hebben gemaakt naar dienstencontracten” waar de verantwoordelijkheid over de activa niet ligt bij de eigenaar of de bewoner van het gebouw, maar bij een ‘service provider’. Het resultaat is 'betaal per lux', 'verlichting leasing' of 'operationele leasing'. Owen verklaart dat het een onderdeel is van de IAS 17 documentatie, "je kan dit doen met alles dat geen deel uitmaakt van de structuur van het gebouw."

"Als ik 5% effect kan hebben op iets, dan kies ik voor de grootste invloed: de persoon."


Owen voorspelt dat de tijdspannes van ontwikkeling tot sloop zullen verkleinen van 100 naar 30 jaar.

We vroegen hem om de toekomst te voorspellen. Voor Owen is het hergebruik van bestaande gebouwen steeds belangrijker: "Historisch gezien, werden gebouwen gebouwd om lang te blijven staan, meer dan100 jaar. Nu voorzien we een hergebruik na 30 jaar wanneer de materialen en de ruimten een nieuwe bestemming kunnen krijgen.”

 

Tot slot vroegen we Owen de filosofie van Delta te omschrijven. “Heel eenvoudig”, zegt hij, "we gebruiken ons bedrijf als motor voor verandering. Onze aanpak is gebaseerd op de circulaire economie en die is niet alleen goed voor de planet en people, maar ook voor de profit.” 

Gerelateerde artikelen

Verkenning van de belangrijkste trends en de nieuwste opvattingen die de werkplek van vandaag veranderen

FutureOffice

Gezondheid en welzijn

Kijk hoe het comfort op de werkplek mensen gezond, gelukkig, gemotiveerd en productief kan houden
Lees meer

Engagement en ervaring

Zie hoe de digitale revolutie onze manier van werken heeft veranderd.

Lees meer

Connectiviteit

Ontdek hoe de naadloze technologie van een "slim gebouw" uw kantoor kan optimaliseren.
Lees meer

Hoe kunnen we
u helpen met
onze diensten?

Philips biedt een compleet pakket end-to-end diensten dat u kan helpen met diverse taken en dat het risico voor uw investering minimaliseert. Onze diensten zijn afzonderlijk verkrijgbaar of kunnen gecombineerd worden om een maatwerkpakket samen te stellen, wat een gecoördineerde turnkey-oplossing garandeert.

The Lighting University

 

Academy

 

Academy

 

 

De Lighting University biedt een veelomvattende reeks educatieve hulpmiddelen voor mensen die hun kennis van verlichting willen uitbreiden.

 

Leer meer

 

Laat uw bedrijf
groeien
 

 

Leer meer over licht met onze video's en webinars.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief 

 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws, producten en promoties.

 

Inschrijven nieuwsbrief

You are now visiting our Global professional lighting website, visit your local website by going to the USA website