Japanse voedselproducenten oogsten de voordelen van verticale landbouw met speciale LED-belichting

Proeven met het telen van gewassen in gesloten ruimten bij Innovatus en Delicious Cook leveren verse, veilige levensmiddelen op dicht bij de consument in de verstedelijkte Japanse gebieden van Kanto en Fuji

August 9, 2016
Amsterdam, Nederland – Philips Lighting (Euronext Amsterdam beursticker: LIGHT), een wereldwijde marktleider in verlichting, maakte vandaag de resultaten bekend van proefgewassen (sla en kruiden) die zijn geteeld bij twee Japanse stadsboerderijen, ook wel city farms genoemd, die zijn voorzien van LED-tuinbouwbelichting. Consumenten in Tokyo verwelkomen de pesticide- en wasvrije sla die met LED-belichting is geteeld door Innovatus Inc., een van de grootste city farms ter wereld. Ook kunnen buurtwinkels in de regio Kanto, waar ongeveer een derde deel van de Japanse bevolking woont, bij Delicious Cook Co. Ltd. nu verwerkte voedingsmiddelen kopen met versere, smaakvollere groenten en kruiden die zijn geteeld met LED-belichting. Dit is het resultaat van proeven van respectievelijk 14 en 10 maanden bij Innovatus Inc. en Delicious Cook Co. Ltd.
Japanese food producers harvest the benefits of vertical farming with LED lighting

Lokaal geteelde verse, veilige levensmiddelen

Een city farm of vertical farm is een volledig gecontroleerde voorziening waar groenten en kruiden in lagen boven elkaar worden geteeld zonder gebruik te maken van daglicht. De groeiomstandigheden worden zorgvuldig geregeld met behulp van op maat gemaakte teeltrecepten. Die bevatten alles voor het telen van hoge-kwaliteit planten: het juiste lichtrecept, de ideale temperatuur, hoeveelheid water, CO2 en het beste teeltmedium. Deze manier van groente kweken leidt tot schonere, smaakvolle en pesticide-vrije gewassen met een hoge consistente kwaliteit, en maximale voedingswaarde. Telers realiseren hogere opbrengsten en minder afval dankzij de volledig gecontroleerde teeltomgeving.

Snel groeiende Japanse markt

“Japanse consumenten tonen in toenemende mate interesse voor een diversiteit aan levensmiddelen met een zeer goede smaak, die bovendien veilig en voedzaam zijn en aangeboden worden tegen een redelijke prijs”, zegt Udo van Slooten, managing director Philips horticulture LED solutions. “City farms zijn een ideale manier om te voldoen aan deze groeiende vraag naar veilige, verse voedingsmiddelen, met name in een land met zeer verstedelijkte gebieden waar ruimte kostbaar is. Het eerste commerciële city farm project van Philips werd in 2014 geopend bij de Osaka University in Japan. Nu is Japan een van de snelst groeiende markten voor onze LED-systemen voor de voedselteelt. Onze samenwerking met Japanse telers en partners heeft ons geholpen onze LED-installaties en lichtrecepten verder te verfijnen om beter tegemoet te komen aan de eisen van de Japanse markt.”

Innovatus levert schone, met LED belichte sla binnen twee uur na vertrek aan consument

Na een proef die in maart 2015 startte bij haar Fuji Farm met een totaal vloeroppervlak van 1851 m2 produceert Innovatus 12.000 kroppen sla per dag. Dit is één van de grootste volledig gesloten city farms in de wereld die gebruik maken van LED-belichting.

“De proef, die gebruik maakte van de Philips GreenPower LED production module, heeft ons in staat gesteld vijf verschillende slavariëteiten te telen, hoofdzakelijk krulsa, groene bladsla en bindsla, die een zeer constante kwaliteit hebben. Ze worden lokaal geproduceerd met slechts een fractie van het waterverbruik ten opzicht van de in volle grond geteelde slasoorten”, zegt Hitoshi Wada, directeur van Innovatus. “Ook de kwaliteit en de besturingsmogelijkheden die het ons heeft gegeven met onze slagewassen hebben ons in staat gesteld de sla binnen twee uur na vertrek in de supermarkten van Tokyo te bezorgen. Aangezien de sla wordt geteeld en verpakt in een uiterst hygiënische omgeving is het bovendien niet nodig deze te wassen voor het eten.”

Delicious Cook oogst het hele jaar rond kruiden van constante kwaliteit tegen lagere kosten

In oktober 2015 opende Delicious Cook een nieuwe city farm in Narashino City in Chiba, een prefectuur van de verstedelijkte Kanto regio in Japan. Gedurende een proef van 10 maanden onder leiding van CCS, een zakelijk partner van Philips Lighting, gebruikte Delicious Cook Philips GreenPower LED production modules in drie lagen op een totaal teeltoppervlak van ruwweg 80 m2 voor het telen van een aantal vrij bijzondere kruiden. Daartoe behoren eetbare chrysanten en koriander voor levensmiddelen die door het bedrijf verwerkt worden. De Philips GreenPower LED production module biedt Delicious Cook de flexibiliteit om LED-lichtrecepten voor de tuinbouw uit te proberen, en dat opende voor hen nieuwe mogelijkheden om te differentiëren in smaak en te werken aan verhoging van de opbrengst.

De facility manager van Delicious Cook, Katsuhiro Takahashi, zegt daarover: “De strategie van Delicious Cook is geleidelijk over te stappen van buiten geproduceerd voedsel naar levensmiddelen die veilig binnen zijn geteeld. Niemand kon zich voorstellen dat Philips Lighting en CCS ons met LED-belichting zo snel zouden kunnen helpen om nu al resultaat te boeken.” Hij voegt eraan toe: “Nu kan Delicious Cook vertrouwen op haar eigen hoge-kwaliteit levensmiddelen, door onszelf het hele jaar rond binnenshuis geteeld, en zijn we niet meer afhankelijk van externe leveranciers.”

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Philips Lighting

Daniel Bausor, Global Integrated Communications

Tel: +44 (0) 7701 094980

Email: daniel.bausor@philips.com

Philips Horticulture LED Solutions

Name: Daniela Damoiseaux, Global Marcom Manager Horticulture

E-mail: daniela.damoiseaux@philips.com

www.philips.com/horti

Lichtrecepten ten behoeve van verschillende plantensoorten en groeifasen

Aangezien verschillende gewassen, bloemen en planten voor een optimale groei verschillende licht/temperatuur-situaties vereisen (naast verschillende klimaatomstandigheden), heeft Philips voor specifieke gewassen specifieke lichtrecepten ontwikkeld die telers helpen de resultaten met hun gewassen verder te verbeteren. Een recept combineert de volgende elementen: lichtspectrum, intensiteit, belichtingsmoment, gelijkmatigheid en positionering. Met behulp van dit recept kan een teler sturen op specifieke planteigenschappen, van compactheid, kleurintensiteit en takontwikkeling tot bloeimoment en meer om de resultaten te verbeteren. De kennis van Philips op het gebied van lichtrecepten is ontwikkeld gedurende vele jaren van samenwerking met telers, universiteiten en onderzoeksinstellingen om de groei te verbeteren. Resultaten van telers die gebruikmaken van Philips lichtrecepten zijn hier te vinden:
www.philips.com/horti