Rose Expertise Group richt zich op bevorderen van rozenteelt met LED

De eerste bijeenkomst van de Rose Expertise Group die op 6 oktober 2016 de aftrap had bij Dümmen Orange Roses in Kudelstaart, Nederland, was een groot succes. De groep bestaat uit rozentelers die met Philips LED belichting telen. Hun doel is het delen van informatie over het telen met LED, zodat zij de rozenteelt verder kunnen verbeteren met deze betrekkelijk nieuwe technologie.

Tijdens de bijeenkomst kregen de deelnemers een rondleiding bij Dümmen Orange en het Delphy Improvement Centre in Bleiswijk. Ook kregen ze presentaties over warmtebeheer in de rozenteelt en diverse LED onderzoeksprojecten op het gebied van rozenteelt. Gedurende het programma hadden de deelnemers volop gelegenheid om hun ervaringen te delen en meer te leren over hoe LED toegepast wordt bij het telen van een diversiteit aan rozengewassen.

Rose-scheers
Rose-porta-nove

De oprichting van de Rose Expertise Group vormt een belangrijke mijlpaal voor LED in de rozenteelt. Mariëlle de Jong, Global Marketing Manager Floriculture, zei: “LED wint in snel tempo terrein in de rozenteelt. Philips heeft installaties bij ongeveer tien rozentelers en we ontwikkelen snel belichtingsrecepten voor de karakteristieken van verschillende variëteiten en gewassen. Naarmate telers de waarde van onze belichtingsrecepten erkennen en ze deze steeds breder toepassen, zien ze dat hun gewassen beter groeien onder LED. Er wordt nu zelfs een rozensoort veredeld die het onder een hoger lichtniveau significant beter doet. Zonder LED zou deze soort afgevallen zijn.”

Uit de reacties van de groep is gebleken dat de start van de Rose Expertise Group zeer enthousiast ontvangen is. Toen gevraagd werd of een bijeenkomst als deze nog eens gehouden zou moeten worden, zei de meerderheid “ja” en er werd zelfs gesuggereerd dat dit tweemaal per jaar zou moeten gebeuren.

Ja, ik ontvang graag meer informatie