Hogere lichtniveaus
in tomatenteelt

Philips Lighting ondertekent nieuw project voor LED-belichting met langdurige partner Wim Peters

Augustus 2017

• Wim Peters herbouwt twee kassen na schade door hagelstorm en kiest voor GreenPower LED interlighting
  • Het hogere lichtniveau geeft hem een gelijkmatigere productie in de winter en een betere kwaliteit en smaak
Eindhoven, Nederland – Philips Lighting (Euronext Amsterdam beursticker: LIGHT), een wereldwijde marktleider in verlichting, maakte vandaag bekend dat zij een nieuw project heeft verworven met langdurige partner Wim Peters, een van de grootste telers van hogedraadtomaten in Nederland. Philips Lighting voorziet Peters opnieuw van LED-belichting voor twee kassen die hij aan het herbouwen is nadat ze werden vernield tijdens een hagelstorm in juni 2016. Ook levert de onderneming de LED's voor een nieuwe kas die Peters bouwt om zijn bedrijf uit te breiden en te voldoen aan de groeiende vraag bij zijn afnemers naar onder LED geteelde tomaten. De nieuwe LED-belichting heeft een hoger lichtniveau dan de twintig kilometer aan LEDs die Philips Lighting in 2013 in Peters’ kassen installeerde.

Hogere lichtniveaus

Gedurende de laatste 10 jaar zijn de lichtniveaus in de tomatenteelt (in feite bij alle groenten) voortdurend gestegen. In zijn vorige installatie had Peters een lichtniveau van 55 µmol/m²/s aan LED interlighting. Bij het nieuwe project koos hij voor 75 µmol/m²/s LED interlighting, een significante toename van het lichtniveau. “Een hoger lichtniveau geeft me een gelijkmatigere productie in de winter en een betere kwaliteit en smaak”, zegt Peters. “Ook geeft het me een betere balans tussen de vegetatieve en generatieve fasen, dus tussen blad en productie.”

“Dit is in lijn met de trend die we zien bij andere tomatentelers die ook naar hogere lichtniveaus gaan” zegt Udo van Slooten, Managing Director van Philips Horticulture LED Solutions. “Om aan deze vraag te kunnen voldoen, introduceerden we eerder dit jaar de nieuwe Philips GreenPower LED interlighting-module met een systeemrendement tot 3,0 µmol/J. De modules zijn gemakkelijker te installeren en te onderhouden, en dat leidt tot een significante verlaging van de installatiekosten.” Diverse andere Belgische, Russische en Franse tomatentelers zijn onlangs ook overgestapt op hogere lichtniveaus.

Meer dan 26.000 GreenPower LED interlighting-modules

In totaal installeert Philips Lighting meer dan 26.000 GreenPower LED interlighting-modules in de twee herbouwde kassen en in de nieuwe kas die volgens planning in oktober 2017 wordt gebouwd. De nieuwe hybride belichtingsinstallatie combineert HPS toplighting met Philips GreenPower LED interlighting High Output op een totale oppervlakte van 10,6 hectare. De volledige belichtingsinstallatie wordt geïnstalleerd door Philips Lighting’s Horti LED-partner Codema B‑E De Lier, die met Horti LED-partner Agrolux heeft samengewerkt om het beste hybride belichtingssysteem te ontwikkelen voor de klant.

IFTF – Nederland

8-10 november