Grootste LED project in de glastuinbouw

Philips Lighting begint 's werelds grootste project voor LED-belichting in de glastuinbouw

·         Philips LED-belichting wordt geïnstalleerd over een oppervlakte van 40 voetbalvelden

·         Toonaangevend project voor de trend in grootschalige LED-belichtingsprojecten voor de glastuinbouw die binnenlands gekweekte producten ondersteunen

Eindhoven, Nederland – Philips Lighting (Euronext Amsterdam beursticker: LIGHT), een wereldwijde marktleider in verlichting, maakte vandaag bekend dat zij LLC Agro-Invest, de meest innovatieve onderneming voor in kassen geteelde levensmiddelen van Rusland, gaat voorzien van LED-belichting ter ondersteuning van de tomaten- en komkommerteelt in kassen die een oppervlakte beslaan van meer dan 25 hectare (ongeveer 40 voetbalvelden). Dit project, het grootste op het gebied van LED-belichting in glastuinbouw dat ooit is ondernomen, maakt jaarrond teelt mogelijk, helpt de opbrengsten te vergroten - met name in de winter - en bespaart 50 procent op de energiekosten in vergelijking met conventionele hogedruknatriumbelichting. Ook onderstreept het project een wereldwijde trend naar de invoering van grootschalige LED-belichting voor de glastuinbouw die de vraag ondersteunt naar lokaal geteelde, verse levensmiddelen.

Philips Lighting werkt samen met haar Nederlandse partner Agrolux en Russische installateur, LLC ST Solutions, die in de komende drie maanden de kassen in Lyudinovo, Kaluga Oblast, 350 km ten zuidwesten van Moskou, van LED-lampen gaan voorzien. Philips Lighting levert 'lichtrecepten' die optimaal zijn voor het telen van tomaten en komkommers, teelt ondersteuning en 65.000 Philips GreenPower LED toplightings met een lengte van 1,25 m en 57.000 Philips GreenPower LED interlightings met een lengte van 2,5 m. Achter elkaar gelegd omvatten ze een totale lengte van 223 km, gelijk aan meer dan vijfmaal de overtocht van het Kanaal tussen Dover en Calais.

“Wij hebben een reputatie hoog te houden op het gebied van grootschalige innovatie, en LED-belichting is onbetwist de toekomst. Die leveren het juiste licht voor de plant, precies waar en wanneer de plant dat het meest nodig heeft, en ze produceren veel minder warmte dan conventionele belichting. Daardoor kunnen we ze dichter bij de planten plaatsen”, zegt Irina Meshkova, Deputy CEO en General Director van Agro-Invest. “Dankzij deze technologie zijn we in staat de oogst te vergroten in de donkere maanden van het jaar en tegelijk ons energieverbruik drastisch te verlagen”, voegt ze eraan toe.

“Dit LED-project is het grootste ter wereld in de glastuinbouw. Het vermindert de elektriciteit die wordt verbruikt voor het belichten van het gewas tot 50 procent vergeleken met conventionele glastuinbouwbelichting en maakt gebruik van lichtrecepten die zijn ontworpen om in de donkere periode van de winter de kwaliteit en de opbrengst van de gewassen met wel 30 procent te verbeteren”, zegt Udo van Slooten, directeur van Philips Lighting’s glastuinbouwbelichting. “Onze groeilampen zijn de perfecte aanvulling op natuurlijk daglicht, zodat de gewassen het hele jaar door efficiënt geteeld kunnen worden. Het project vestigt ook de aandacht op een groeiende internationale trend naar het vervangen van geïmporteerd voedsel door lokaal geteeld voedsel, wat het aantal transportkilometers vermindert en versheid verzekert”, voegt hij eraan toe.

Opmerkingen voor de redactie:

Over Agro-Invest

LLC Agro-Invest is Ruslands meest innovatieve onderneming voor in kassen geteelde levensmiddelen. In haar 43 hectare grote moderne kassencomplex worden meer dan 15 groentevariëteiten geteeld met een jaarlijkse productiecapaciteit van 25.000 ton. De onderneming gaat ecologisch te werk, bijvoorbeeld door regenwater op te vangen voor het bewateren van de planten, die bestoven worden door bijen afkomstig uit speciale bijenkorven binnen het kassencomplex. Dit laatste helpt de oogsten met 20-25 procent te verbeteren. Voor de bescherming van de planten wordt gebruikgemaakt van natuurlijke biologische methoden. Sinds 2016 verkoopt en verhandelt Agro-Invest haar levensmiddelen onder het handelsmerk 'Moyo Leto'.  De onderneming werkt samen met alle federale handelsnetwerken in de Russische Federatie en breidt haar activiteiten voortdurend uit.

Over Agrolux

Agrolux is een wereldwijde leverancier van assimilatiebelichting voor de glastuinbouw. Het is wereldwijd een van de grootste dealers van Philips LED-belichting. Het bedrijf onderscheidt zich op basis van advies, service en kwaliteit. Ook produceert het zijn eigen armaturen, die het exporteert naar klanten overal ter wereld. Door zijn brede kennis, uitgebreide ervaring en innovatieve technologie onderscheidt het bedrijf zich als marktleider in de sector glastuinbouw. Het combineert goede, eerlijke adviezen met de snelle en betrouwbare levering van belichtingsarmaturen en onderdelen. Agrolux is opgericht in 2002 en is sindsdien jaarlijks gegroeid in omvang en productieaantallen. De medewerkers zijn afkomstig uit diverse sectoren binnen de glastuinbouw en brengen een schat aan praktijkervaring met zich mee. Dat zorgt voor de beste adviezen en de meest efficiënte belichting voor de glastuinbouw.

Voor meer informatie over Philips glastuinbouwbelichting: www.philips.nl/horti

Neem voor meer informatie contact op met:

Philips Lighting, Global Media Relations

Neil Pattie

E-mail: neil.pattie@philips.com

Philips Lighting Horticulture LED Solutions
Daniela Damoiseaux

E-mail: daniela.damoiseaux@philips.com

Over Philips Lighting

Eindhoven, Nederland – Philips Lighting (Euronext Amsterdam beursticker: LIGHT), een wereldwijde marktleider in verlichtingsproducten, -systemen en -diensten, levert innovaties die de waarde van ondernemingen ontsluiten en rijkere gebruikservaringen bieden die helpen levens te verbeteren. We bedienen zowel de professionele als de consumentenmarkt en zijn binnen de branche toonaangevend in het benutten van de mogelijkheden van het Internet der Dingen voor het transformeren van woningen, gebouwen en stedelijke omgevingen. In 2016 realiseerden we een omzet van EUR 7,1 miljard met ongeveer 34.000 medewerkers in meer dan 70 landen. Nieuws van Philips Lighting is te vinden op http://www.newsroom.lighting.philips.com en op Twitter via @Lighting_Press.