Peters breidt LEDs verder uit

Tasty Tom tomaten voor het eerst belicht met LEDs

Na uitstekende bedrijfsresultaten met de belichting van pruimtomaten, heeft teler Wim Peters besloten ook zijn Tasty Tom tomaten vanaf dit najaar met LEDs te belichten. Het is voor het eerst dat een bedrijf deze cocktailtomaat op die manier belicht.

Het in Someren gevestigde bedrijf Kwekerij Wim Peters BV installeerde vorig jaar een hybride belichtingssysteem met LED tussenbelichting en HID topbelichting en boekte hiermee resultaten die de verwachtingen overtroffen. Het was zijn doel het hele jaar door tomaten van de hoogste kwaliteit te kunnen leveren. De goede resultaten en grote verschillen tussen belichte en onbelichte planten gaven voor hem de doorslag Philips LED GreenPower interlighting ook voor de hoogwaardige Tasty Tom tomaat in te zetten. Peters installeert dit najaar 8248 LEDs en combineert deze met HID topbelichting in een bestaande moderne kas. Hij verwacht hier dezelfde verbeteringen in kwaliteit, klimaatbeheersing, energiebesparingen en continuïteit van de productie gedurende het hele jaar die hij in zijn andere kas realiseerde.

Peters wil met de nieuwe aanpak voorzien in de jaarrond vraag naar Tasty Tom en is na goede ervaringen met LEDs bij zijn pruimtomaten overtuigd van de kracht van de LED-oplossingen. De LEDs worden geïnstalleerd door Philips LED HortiPartner BE De Lier en een deel van de financiering is afkomstig uit een GMO-subsidie die wordt beheerd door telersvereniging ZON waarmee Peters al langere tijd samenwerkt. Naast Kwekerij Wim Peters BV belichten vanaf dit seizoen ook Biesbrouck Greet BVA in België en tomatenkweker Van der Kaaij uit Berlikum in Friesland hun tomaten met LED interlighting van Philips.