Japan: Osaka University opent immense nieuwe city farm

Voorzien van 13.000 GreenPower LED production modules van Philips

Op 19 september 2014 is in Japan de nieuwe city farm van Osaka Prefecture University geopend. Deze high tech faciliteit is volledig voorzien van Philips GreenPower LED production modules. De GreenClocks New Generation City farm is opgericht met het doel high tech tuinbouw te stimuleren om zo op grote schaal verse en veilige groenten te telen. Daarnaast biedt de faciliteit een samenwerkingsmodel waarin bedrijven, universiteiten en overheid betrokken zijn. GCN City farm dient als een centrale plek voor het stimuleren van ontwikkeling en gebruik van baanbrekende, ‘groene’ technologie in een industriele omgeving.

Ondernemingen die verbonden zijn aan de Osaka Prefecture University zullen binnenkort in staat zijn om bedrijfsexpirimenten uit te voeren van productie tot verkoop. GreenClocks, de verkoopfirma achter GCN City farm, zal vanaf begin oktober onder de merknaam ‘Gakuensai’ de groenten vermarkten die door de city farm zijn geproduceerd. Dagelijks worden 5000 stuks bladgroenten, waaronder sla geteeld.

De GCN City farm is voorzien van 13.000 Philips GreenPower LED production modules. De GreenPower LED production module is een LED-module die onder andere verrood licht produceert. Doordat de gewassen dit licht optimaal gebruiken, wordt verwacht dat de GreenPower LED production module bij gelijkblijvend elektriciteitsverbruik een tweemaal hogere opbrengst realiseert dan TL verlichting*. Daarnaast kan de LED production module tot wel 55% energie besparen in vergelijking met een conventionele verlichting**.

Overzicht van de city farm van Osaka Prefecture University die exclusief gebruik maakt van LED belichting (GreenClocks New Generation City farm)

• Schaalgrootte: terreinoppervlakte 1300 m2
  • Kosten: 700 miljoen yen
  • Locatie: Nakamozu campus, Osaka Prefectural University
  • Voorzieningen: ・Diagnostisch robotsysteem voor teeltplanten, met GreenClocks-technologie ・Volledig voorzien van Philips LED-belichting in het teeltproces ・Verificatie/evaluatievoorziening voor massaproductie (5000 stuks per dag)

* Volgens onderzoek dat is uitgevoerd door Kazuhiro Akima, Yuji Miyasaka en Jun Konishi.
** 2 Geleverd door CCS Co. Ltd.