Succesvolle opening BrightBox Venlo

Een high tech tuinbouwfaciliteit met internationale allure

Mei, 2015

In de Innovatoren in Venlo is het onderzoeks- en onderwijscentrum BrightBox officieel geopend. In deze hypermoderne tuinbouwfaciliteit kunnen alle factoren die de groei van een plant bepalen (licht, lucht, temperatuur, voeding, water en grond) gestuurd worden. Het is het eerste Europese project waar op bedrijfsmatige schaal in meerlagenteelt-onderzoek naar al deze factoren plaatsvindt. BrightBox is bovendien de eerste stap in de transformatie van het voormalig Floriadeterrein naar het Kennislandschap van de Brightlands Campus Greenport Venlo.

Wat is de BrightBox dan?

Botany, HAS Hogeschool, Philips Horticulture LED Solutions en Provincie Limburg hebben samen dit onderzoeks- en onderwijscentrum op het gebied van high tech tuinbouw gerealiseerd. In de indrukwekkende witte ‘box’ worden in klimaatkamers, onafhankelijk van natuurlijke factoren, planten geteeld. Het bedrijf Cogas Zuid uit Asten-Heusden is verantwoordelijk voor de bouw van deze indrukwekkende faciliteiten.

BrightBox bestaat uit twee onderzoeksruimten en een productieruimte. Onderwijs, onderzoek, het midden- en kleinbedrijf en de overheid vinden elkaar én werken samen in en rond het nieuwe tuinbouwkenniscentrum.

BrightBox is uniek, omdat kleinschalig onderzoek (op bijvoorbeeld enkele vierkante meters) 1 op 1 opgeschaald kan worden naar een volledige productieruimte. Daarnaast valt het open karakter op: de kennis en onderzoeksresultaten uit de box worden proactief gedeeld met ondernemers, door middel van bijeenkomsten, publicaties en opleidingstrajecten.

Opening

De tuinbouwfaciliteit is officieel geopend met een symposium. Meiny Prins (Priva), Michel Jansen (Total Produce) en Raoul Bino (Wageningen UR) spraken bij gelegenheid van de opening van BrightBox over de veranderende wereld en hoe tuinbouw daarin een rol speelt, over actuele ontwikkelingen in de Nederlandse retail- en voedselindustrie en over het zogenaamde ‘valoriseren’ van onderzoek en de daaruit gewonnen kennis: hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze kennis ook daadwerkelijk gaat leiden tot een economische impuls?

Na het symposium gaven gedeputeerde Twan Beurskens, Dick Pouwels (HAS Hogeschool), Hans de Jong (Philips Benelux) en Peter Korsten (Botany) het officiële startschot.

Vliegende start

Hoewel BrightBox net pas officieel werd geopend, is er vanuit alle windrichtingen al veel interesse voor het innovatieve concept. Een flink aantal internationale ondernemers heeft zich inmiddels aangemeld voor een kijkje in BrightBox voor een verkennend gesprek over de kansen om aan te haken.

Contact informatie BrightBox