Stolze BV start met installatie van Philips LED bij Kaaij Kwekerij

De broers Theo en Arjan van der Kaaij starten vanaf het najaar van 2014 met tussenbelichting van een deel van hun Red Vine middeltrostomaten. Stolze BV installeert in totaal 8330 LEDs in een van de kassen van Van der Kaaij in het Friese Berlikum. Het doel is om met de LEDs een continue jaarrondproductie van hoge kwaliteit te realiseren.

Overtuigend resultaat
De broers Van der Kaaij kwamen via telersvereniging ZON in contact met andere tomatenprojecten die succesvol met LEDs werden belicht. Overtuigd door de goede praktijkresultaten bij hun collega’s kozen zij voor een hybride belichtingssysteem dat bestaat uit Philips GreenPower LED interlighting gecombineerd met HID topbelichting. Philips Horti LED Partner Stolze BV start in september met de installatie. Half oktober worden de eerste tomatenplanten geplant en in december verwacht Van der Kaaij de eerste oogst.

Overige projecten
Naast Van der Kaaij starten dit seizoen ook Vivaio Peters BV uit Someren en tomatenkweker Biesbrouck Greet BVBA uit het Belgische Ardooie met nieuwe projecten met LEDs. Kwekerij Wim Peters installeerde vorig jaar al LEDs in een hybride systeem op het bedrijf en presteerde daarmee boven verwachting.