Snijroosinstallaties met LED toplighting op IFTF vakbeurs

Hogere opbrengsten, verbeterde kwaliteit en betere klimaatbeheersing met LED-oplossingen

Belangrijkste voordelen

• Beter klimaatbeheer door warmte en licht onafhankelijk te sturen en om verwarming in de kas te verminderen
  • Hogere opbrengsten en verbeterde kwaliteit
  • Hogere lichtopbrengst bij verbruik van dezelfde hoeveelheid energie

1 November 2015

Eindhoven – Philips, een toonaangevende innovator van LED-belichtingstechnologieën voor het verbeteren van sierteelt en glastuinbouw, toont van 4-6 november 2015 in stand #A1.01 op de International Floricultural Trade Fair (IFTF) hoe haar GreenPower LED toplighting belichtingsoplossing de opbrengsten, kwaliteit en klimaatbeheersing kan verbeteren voor licht intensieve snijrozen en overige sierteelt.

Ervaar de geavanceerde LED-belichtingsoplossingen van Philips

Bezoekers kunnen de nieuwe Philips GreenPower LED toplighting bezichtigendie anderhalf maal efficiënter is in het omzetten van elektriciteit in licht (tot 2,7 μmol/joule) dan elk HPS-systeem (SON-T) dat op de markt verkrijgbaar is. GreenPower LED toplighting levert een zeer hoge lichtopbrengst op en straalt daarbij veel minder warmte uit dan HPS topbelichting. Dit stelt telers in staat licht en temperatuur afzonderlijk te sturen en zo een betere controle te krijgen over de groeiomstandigheden.

Udo van Slooten, General Manager van Philips Horticulture LED Solutions, zegt: “Er is een groeiende hoeveelheid wetenschappelijk bewijs dat de voordelen van LED toplighting aantoont voor de sierteelt. Deze technologie is bijzonder interessant voor rozentelers omdat hun gewassen enkele van de hoogste lichtniveaus in de branche van de sierteelt vereisen. Het is voor rozen niet ongewoon om 4000 tot 5000 lichturen per jaar nodig te hebben. Telers kunnen LED toplighting gebruiken om energie te besparen, hun klimaat beter te sturen, meer belichting te verkrijgen in voorjaar, zomer en herfst en meer groei en/of kwaliteit te bereiken.”

Wimceco verhoogt lichtopbrengst met 40% voor Avalanche+ snijrozen

Philips' eerste installatie die gebruikmaakt van de nieuwe LED toplighting oplossing voor snijrozen is Wimceco BVBA in Boechout, België. Het familiebedrijf van deze commerciële teler heeft een broeikas die 17.000 vierkante meter beslaat. Om een optimale balans van licht en temperatuur te bereiken, wordt gebruikgemaakt van een combinatie van Philips LED toplighting en Philips SON-T hogedruknatriummodules. Deze voorziening verhoogde de lichtopbrengst met 40%, bij gebruik van dezelfde hoeveelheid energie. “Dankzij de intensieve voorbereiding van het project, samen met Philips, kwamen we tot de perfecte oplossing voor ons bedrijf”, zegt eigenaar Danny van Nuffelen.

Rozenkwekerij Scheers krijgt 50% meer licht voor dezelfde energierekening

Rozenkwekerij Scheers installeert op dit moment een nieuw Philips belichtingssysteem: 70% van de lichtintensiteit op circa 15.000 vierkante meter is afkomstig van de hoge lichtopbrengst van LED toplighting modules en 30% komt van SON-T hogedruknatriummodules. Dit stelt Scheers in staat zijn lichtintensiteit te verhogen van 100 µmol/m2/s naar 150 µmol/m2/s. Eigenaar Wim Scheers zegt: “Met LED toplighting kan ik mijn LEDs afzonderlijk inschakelen waardoor minder warmte wordt geproduceerd, en dit betekent dat we niet buitensporig warmte weg hoeven te ventileren en de ramen langer gesloten kunnen houden. Het binnen houden van de lucht verlaagt mijn kosten en helpt me bovendien een betere balans te handhaven doordat ik niet voortdurend extra CO2 hoef toe te voegen om te compenseren wat door de ramen verdwijnt. Ik kan nu mijn planten gedurende meer uren belichten zonder dat de temperatuur van het gewas stijgt en meer CO2 behouden, wat de groei van mijn gewas bevordert en tevens mijn kwaliteit en opbrengst verhoogt.”

Grote LED proef Porta Nova t.b.v.nleuwe regelgeving en energiebesparing - en meer nieuws!

Met haar 115-jarig erfgoed is het Nederlandse Porta Nova 's werelds grootste teler van Red Naomi rozen. Zij voeren een grootschalige - meer dan 1300 vierkante meter - proef uit met snijrozen onder de nieuwe LED toplighting modules van Philips. De kwekerij gebruikt op dit moment 240 μmol SON-T hogedruknatriummodules en hoopt dat LED's zullen helpen de lichtemissie te beperken, vooruitlopend op nieuwe, strengere regelgeving voor lichtverontreiniging. Gedurende perioden dat de rozen hoge lichtniveaus nodig hebben, moet de kwekerij de kas actief koelen. Het bedrijf onderzoekt nu hoe LED toplighting hen kan helpen bij het verminderen van de warmtestraling die door het belichtingssysteem wordt geproduceerd, zonder de kwaliteit en de opbrengst van de gewassen te benadelen. Leon Dukker, teler bij Porta Nova, ziet een toekomst voor LEDs bij het telen van snijrozen als ze hem in staat stellen dezelfde kwaliteit te handhaven en tegelijk de energiekosten verlagen.

Lichtrecepten bieden voordelen voor elke plant en fase

Aangezien verschillende gewassen, bloemen en planten voor een optimale groei verschillende licht- en temperatuursituaties vereisen (naast de overige klimaatomstandigheden), heeft Philips voor specifieke gewassen specifieke lichtrecepten uitgevonden die telers helpen de resultaten van hun gewassen verder te optimaliseren. Een recept specificeert het lichtspectrum, de intensiteit, de belichtingsmomenten, uniformiteit en positionering. Met behulp van een recept kan een teler sturen op specifieke planteigenschappen, van compactheid, kleurintensiteit en takontwikkeling tot de bloei en meer.Meer informatie over de Philips lichtrecepten is te vinden op www.philips.com/horti

Over Philips Horticulture LED Solutions

Koninklijke Philips, al meer dan 100 jaar de wereldwijde marktleider in belichtingstechnologie, heeft altijd in de frontlinie gestaan van innovatieve LED-technologie voor een brede reeks consumenten- en commerciële toepassingen. In het kader van de leidende positie van de onderneming in LEDs voor de glastuinbouw gaat Philips voort significant te investeren in LED-onderzoek en extern samen te werken met instituten voor hoger onderwijs en onderzoeksinstituten. Deze nadruk op onderzoek en voortdurende uitbreiding van het glastuinbouwteam demonstreert Philips zijn inzet om in de glastuinbouw toonaangevend te blijven als partner in innovatieve LED-oplossingen