Philips opent GrowWise Center voor onderzoek naar LED-groeirecepten

Grootste city farm in zijn soort gaat open op de High Tech Campus

July, 2015

Philips ontwikkelt in haar nieuwe GrowWise Center op de High Tech Campus in Eindhoven de blauwdruk voor teelt in city farms. GrowWise staat voor een slimme en duurzame manier om groenten te telen voor mensen in stedelijke omgevingen. Het centrum opende op 6 juli 2015 zijn deuren op de derde verdieping van Gebouw 7 (HTC7).

Dit is de grootste onderzoeksfaciliteit in zijn soort, met een totaal teeltoppervlak van 234 vierkante meter. Onderzoekers van Philips onderzoeken er een reeks van gewassen onder verschillende verlichtings- en klimaatomstandigheden. Bezoekers van de High Tech Campus zullen zelf gewassen kunnen proeven die onder LED-licht geteeld zijn. Potentiële investeerders en bouwers van city farms kunnen GrowWise bezoeken om verschillende systemen en technologieën voor city farms te bekijken.
GrowWise3

Wat gebeurt er in het Philips GrowWise Center?

De kwaliteit van een city farm hangt af van hoe goed de belichting, klimaatbeheersing, softwareregeling, sensors en logistiek met elkaar samenwerken. GrowWise is ontworpen met een geïntegreerd systeem dat Philips in staat stelt groeirecepten voor groenten, fruit en kruiden te optimaliseren en hiermee ideale groeiomstandigheden te creëren en betere resultaten te bereiken. Dit kan uiteenlopen van een hogere opbrengst, een betere smaak en sterkere planten tot een gewas met hogere voedingswaarde of meer vitaminen. Bij de bouw van GrowWise Center heeft Philips nauw samengewerkt met CambridgeHOK, een gecertificeerde Philips Horti LED Partner.

GrowWise2

De faciliteit beschikt over acht klimaatkamers, elk voorzien van een vierlaags teeltsysteem, en één kiemkamer. In de ruimten wordt alleen gebruik gemaakt van kunstlicht, en er wordt geteelt op substraten zoals steenwol. Boven elke teeltlaag zijn Philips GreenPower LED modules geïnstalleerd, voorzien van blauwe, rode, witte en ver-rode LED's. Zij worden gebruikt voor het telen van de gewassen en het vinden van het beste 'lichtrecept' voor elk gewas.

GrowWise wordt gebruikt om onderzoek te doen naar, en meer te leren over, de belangrijkste eigenschappen en specificaties voor city farms. Er kunnen proeven worden uitgevoerd onder 540 GreenPower LED production modules en 6624 GreenPower LED research modules. De groeiomstandigheden kunnen nauwkeurig geregeld worden op basis van groeirecepten op maat. Die leveren alles wat nodig is voor het telen van planten van hoge kwaliteit: het juiste lichtrecept, de ideale temperatuur, de hoeveelheid water en CO2 en de beste substraten.

Opening

In de ochtend is een internationale mediabijeenkomst gehouden voor journalisten en invloedrijke personen op het gebied van glaslandbouw, duurzaamheid, belichting en algemeen belang. Zij maakten een rondleiding door de onderzoeksfaciliteit en bezochten de kas van Wim Peters Kwekerij.

's Middags spraken Frans van Houten, Philips CEO, Udo van Slooten, General Manager Philips Horticulture LED Solutions, Gus van der Feltz, Global Director Philips City Farming en Rob van Gijzel, burgemeester van Eindhoven de gasten toe tijdens de officiële opening van de onderzoeksfaciliteit voor de glastuinbouw. Zij gingen in op de veranderende wereld en de rol die de tuinbouw daarin speelt.

Frans van Houten onthulde ook het merk 'GrowWise', de officiële nieuwe naam voor de activiteiten van Philips op het gebied van city farming. Dit merk zal worden gebruikt in combinatie met diverse aspecten van het city farm programma van Philips, van GrowWise groeirecepten tot GrowWise onderzoek- en ontwikkelcentra zoals dit in gebouw HTC7.

Na de opening maakten de bezoekers een rondleiding door de nieuwe faciliteit waar zij zelf enkele van de heerlijke, en ter plekke geteelde, verse gewassen konden proeven.

GrowWise1

IFTF – Nederland