Philips Lighting en Dümmen Orange™ ondertekenen samenwerkingsovereenkomst

• Investeren in kennis van LED’s bij nieuwe rode rozenvariëteiten
  • Bundeling van kennis licht, teelt en gewassen
  • LED’s in rozen showkas Dümmen Orange™ is eerste stap samenwerking
Philips Lighting, een onderneming van Koninklijke Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA), wereldwijde marktleider in verlichting start een intensieve samenwerking met Dümmen Orange™, internationaal veredelaar en producent van jonge planten. Beide bedrijven gaan zo hun kennis vergroten van de effecten van LED belichting op onder andere nieuwe rode rozenvariëteiten. Vrijdag 29 april ondertekenden beide bedrijven het contract. Na deze eerste stap zullen meer projecten volgen. Op het rozenveredelingsbedrijf in Kudelstaart is inmiddels één kap ingericht met een combinatie van SON-T lampen (80 µmol/m2/s) en Philips GreenPower LED toplighting (80 µmol/m2/s); totaal 160 µmol/m2/s .

Belichten van rode rassen

De installatie van de LED’s is de eerste zichtbare stap van het rode Avalanche+ project. Binnen dit veredelingsprogramma staat de zoektocht naar een nieuwe, bijzondere rode roos centraal. Naar verwachting komen de eerste commerciële rassen in 2017/2018 op de markt.

Het eerste ras uit dit programma wordt nu belicht met de hybride belichtingsinstallatie, samen met andere variëteiten.

“Rode rassen hebben baat bij een hoog lichtniveau. Door het extra belichten met LED lampen van Philips van onze veredelingslocatie kunnen we hetzelfde lichtniveau bereiken als de modernste rozenbedrijven”, geeft Dennis van Dijk, Product Manager roos bij Dümmen Orange™ aan.

Zekerheid voor sector

De roos is een belangrijk gewas voor de Nederlandse sierteelt. De samenwerking tussen de twee bedrijven is een mooie stap om de rozenteelt een nieuwe impuls te geven. “Voor ons is het zeer waardevol om met een internationaal veredelaar samen te werken. Zo kunnen we toetsen wat het effect is van de technologische ontwikkelingen op meerdere gewassen en variëteiten. Met name het verhogen van kwaliteit en rendement vinden wij belangrijk”, zegt Udo van Slooten, managing director Philips horticulture LED solutions.

Dümmen Orange™ hecht grote waarde aan teelttechnische vooruitgang voor zowel high tech rozenbedrijven in Europa als voor bedekte teelten in andere klimaatzones. “Wij zijn daarom trots dat we samen optrekken met een partner als Philips. Hierdoor kunnen we telers meer vertrouwen geven en zekerheid bieden voor de toekomst”, geeft Van Dijk aan.

LED’s rozenteelt sterk in opmars

Philips GreenPower toplighting staat sterk in de belangstelling bij rozentelers. Vorig jaar hebben rozenkwekerij Wimceco en bloemenkwekerij Scheers in België geïnvesteerd in LED’s als aanvulling op hun HPS installatie. LED’s zorgen voor kwaliteits- en productieverbetering in het gewas en bieden de mogelijkheid om op donkere dagen in het voorjaar en de zomer te belichten. De Nederlandse rozenkwekerij Porta Nova verwacht in haar proef met name een verbeterde kwaliteit. Bij het Delphy Improvement Centre in Bleiswijk vindt onderzoek plaats naar 100% LED belichting bij rozen.

Voor meer informatie, neem contact op met:

Daniela Damoiseaux

Global Marcom Manager

Philips Horticulture LED Solutions, Nederland

Tel.: +31 (0)6 316 5 2969

daniela.damoiseaux@philips.com

Philips Horti

Contactgegevens Dümmen Orange™:

Dennis van Dijk

Product manager Rose & Fillers

Dümmen Orange™

Tel.: +31(0)6 83694245