Meer merken van

Queen realiseert een 15% toename van kalanchoë knoppen

Deense kwekerij Queen realiseert een 15% toename van kalanchoë knoppen in de winter met Philips GreenPower LED toplighting

Eindhoven, Nederland – Philips Lighting (Euronext: LIGHT), wereldwijd marktleider op het gebied van verlichting, maakte vandaag de nieuwste resultaten bekend van Queen®, een wereldwijd toonaangevende kalanchoë kweker. Queen, gevestigd in Hinnerup, Denemarken realiseerde na implementatie van Philips GreenPower LED toplighting in de kassen een toename van 15% in het aantal kalanchoë knoppen in het vegetatieve stadium van het gewas in de winterperiode.
“Na wereldwijd succes in de teelt van perkplanten, rozen en chrysanten, hebben we gezien dat LED-belichting ook significante voordelen kan opleveren voor de kalanchoëteelt en de vermeerdering van jonge planten", zegt Udo van Slooten, Business Leader Horticulture bij Philips Lighting. Door over te stappen op de nieuwste LED toplighting- en LED production module, en door het uitbreiden van de LED's van één naar drie oppervlakken, kan Queen nu het gehele teeltproces beheren. "De kalanchoë's profiteren echt van het rode licht in de LED’s", zegt Frands Jepsen, Managing Director van Queen. "De planten wortelen twee tot drie dagen sneller, dat is een 25% versnelling, en dat het hele jaar door. Daarnaast zien we meer zijscheuten en meer knoppen op elke scheut in de kas.”
Danish kalanchoe producer Queen
Vorig jaar werd het LED toplighting-systeem naast de bestaande hogedruk-natriumarmaturen in de kassen geplaatst door Horticoop Scandinavia, LED Horti-partner van Philips. In de zomer geeft de LED-belichting meer licht voor de vermeerderende planten, zonder dat ze voor meer warmte zorgen. In de winter slaagde Queen erin het lichtniveau met 30% te verhogen, wat voordelen opleverde voor de productie het hele jaar rond. De kalanchoë kweker verlaagde dankzij de LED toplighting ook zijn kosten, omdat LED-belichting minder energie dan HPS-belichting verbruikt, met name vanaf het einde van de lente tot het begin van de winter, wanneer de elektriciteitskosten het hoogst zijn. Door de hogere productiecapaciteit en meer lichturen, kan Queen zijn producten sneller in de markt zetten. De toename van dagen met veel lichturen zorgt er ook voor dat het bedrijf minder groeiregulators in hoeft te zetten, wat ook voor een aanzienlijke kostenbesparing zorgt.
Danish kalanchoe producer Queen

Neem voor meer informatie contact op met:

Philips Lighting Horticulture LED Solutions

Daniela Damoiseaux, Global Marcom Manager Horticulture bij Philips Lighting

E-mail:  daniela.damoiseaux@signify.com
www.philips.com/horti

Evenementen

GPEC – Japan

11-13 juli

Cultivate – Colombus VS

14-17 juli

LEPAA – Finland

16-18 augustus

Prachtige chrysanten door LED belichting

Samenwerking tussen telers, onderzoekers en Philips Lighting blijkt dé formule om het juiste lichtrecept te vinden.