AURA: LICHT BESPELEN ALS EEN MUZIEKINSTRUMENT

 

Simon Rycroft & Paul Thursfield

 

In 2014 ontwikkelden Paul Thursfield en Simon Rycroft Aura, een interactieve ervaring van muziek en licht die werd tentoongesteld in het Philips Museum, GLOW NEXT, de St. Etienne Design Biennale en het Wellington LUX lichtfestival.

Aura
We zien vaak dat kinderen door hun ouders worden opgetild om met Aura te spelen; het is heel bijzonder getuige te zijn van het moment dat ze het verband tussen hun bewegingen en het licht en de geluiden kunnen herkennen en begrijpen. We kijken toe als hun gezichten opfleuren als ze ontdekken dat zelfs een klein, eenvoudig gebaar kan leiden tot een grote reactie, maar daar eindigt het niet mee; door meer tijd te besteden aan Aura ontdekken mensen de subtiliteiten van de interactie. Voor ontwerpers bij Philips is het vervaardigen van betekenisvolle en tastbare interactieprincipes voor gebruikers echt de kern waar in onze praktijk alles om draait en Aura was daarop geen uitzondering.
Aura: licht bespelen als een muziekinstrument

Aura is een interactief geluid- en lichtwerk dat op aanwezigheid reageert en daardoor een ervaring biedt die mensen in staat stelt op nieuwe manieren verbinding te maken met licht en geluid. De creatie ervan sproot voort uit een project bij Philips Lighting Design dat de rol van licht in het dagelijks leven onderzocht. In het bijzonder gebruikten we invloeden van natuurlijke verschijnselen om nieuwe lichtvormen en ervaringen te bouwen. We experimenteerden met het opnemen van het 'gedrag' van licht en geluid in objecten, zoals het effect van zonlicht dat wordt weerspiegeld door water of dat door boombladeren schijnt. Aura, de interactieve versie van dit werk, kwam voort uit dit proces.
Mensen kunnen het ritme en de toonhoogte van de muziek van Aura in realtime regelen, maar in tegenstelling tot andere muziekinstrumenten kan Aura zelf ook meerdere persoonlijkheden aannemen. Door mensen op deze manier controle te geven over de 'generatieve' geluid- en lichtcontent, is de ervaring als je met Aura speelt elke keer weer enigszins anders. In de 'motor' achter Aura zitten enkele complexe digitale algoritmes, en toch bestaan die alleen maar om mensen aan te moedigen op een intuïtieve manier en met eenvoudige maar zinvolle gebaren om te gaan met het werk. Het interactieve deel van het werk wordt aangestuurd door een kleine lichtsensor die op zijn beurt weer een serie audiosamplers aanstuurt en de kleurwaarden instelt voor de LED-verlichting; zo ontstaat een tactiele relatie tussen beweging, licht en geluid.
Afbeelding door Frank van Beek
Afbeelding door Frank van Beek
Aura is alleen mogelijk geworden door de opkomst van digitaal geregelde LED-verlichtingssystemen. LED-verlichting bevrijdt ons van de beperkingen die ons worden opgelegd door traditionele verlichting (d.w.z. fluorescentiebuizen of gloeilampen) en ontsluit tegelijk een eindeloze flexibiliteit in het regelen van de parameters van licht. Aura gebruikt LED-verlichting van Philips Color Kinetics, die ons in staat stelt licht te 'beeldhouwen' in nagenoeg elke vorm en gedaante en elk kleurpunt afzonderlijk te controleren.

Aura werd voor het eerst tentoongesteld in 2014, op het Glow NEXT festival in Eindhoven, en was daarna te zien op andere evenementen zoals de St. Etienne Design Biennale en het LUX lichtfestival in Wellington, Nieuw Zeeland. Met Aura willen we voortgaan met de gewoonte van Philips om te experimenteren met licht en geluid op manieren die mensen op emotioneel niveau beïnvloeden. Na Aura hebben we experimenten met licht en geluid opgezet voor een nieuw werk dat in 2015 werd tentoongesteld op het Glow NEXT-festival. Dus houd de Toekomst van Licht in het oog voor nog meer nieuwtjes!
Afbeelding door Frank van Beek
Afbeelding door Frank van Beek

Aura ontving in 2016 de iF Professional Concept-award.

 

Paul Thursfield oorspronkelijk opgeleid als industrieel ontwerper aan de Newcastle Polytechnic. Hij kwam in 1992 bij Philips Design werken op de televisieafdeling, gevolgd door periodes in groepen voor Multimedia- en Strategisch design om leiding te geven aan initiatieven met gebruikerservaringen. Paul creëerde de bekroonde en zeer succesvolle Livingcolors, waarmee een omvorming in consumentenverlichting begon die vandaag de dag nog voortduurt met Hue. Paul woont op dit moment in Eindhoven en geeft leiding aan het onderzoeksprogramma Philips Smart Living Spaces dat nieuwe ideeën koestert voor het verbeteren van onze omgeving en gezondheid.

 

Simon Rycroft in Auckland opgeleid tot geluidstechnicus en muziekproducer (1999). Daarna was hij een van de medeoprichters van de bekende band Rhombus uit Wellington, waarmee hij optrad en platen opnam. Gedurende deze tijd studeerde Simon ook Sonic Arts aan de New Zealand School of Music. Voortbouwend op zijn ervaringen als professioneel musicus en muziekproducer werd hij in 2008 uitgenodigd om les te geven aan studenten van de Victoria University School of Design (Media Design). Hier ontwikkelde hij zijn vaardigheden als ontwerper en creatief programmeur. Een verhuizing naar Londen in 2011 luidde voor Simon een verandering van omgeving in: hij nam nieuwe creatieve projecten aan en voltooide zijn opleiding tot Master of Arts (Design, Interaction Research) aan de Goldsmiths University in London. In het kader van zijn promotieonderzoek werkte Simon als stagiaire bij Philips Design in Eindhoven, Nederland. In het begin van 2015 kwam Simon bij Philips werken als Interaction Designer.