Meer merken van

Vijf manieren om met verlichting van winkelen een beleving te maken

 

Verlichting is steeds belangrijker in winkels. Het RetailScene magazine van Philips heeft de belangrijkste trends onderzocht die invloed hebben op de prioriteiten van winkeliers en de winkelgewoontes van klanten. Deze trends kunnen winkelruimtes verbeteren op manieren die voorheen niet voor te stellen waren. Door gebruik te maken van innovaties en LED-technologie verandert winkelen van ‘dingen kopen’ in een complete beleving die uniek is voor het merk en de winkel.

We zetten de vijf manieren op een rij om van winkelen een beleving te maken:

1. Met verlichting kunnen winkeliers de hoofdrolspeler in de schijnwerpers zetten


Producten zijn de hoofdrolspelers van de winkelervaring. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van verlichting, stellen winkeliers in staat verlichting te gebruiken als hulpmiddel in het verkoopproces. Door strategisch nadruk te leggen op bepaalde ruimtes kunnen winkeliers het gezichtsveld van consumenten beïnvloeden om hen zo naar bepaalde producten te leiden, bijvoorbeeld met spots boven een podium, waarmee bepaalde producten benadrukt worden. Met verlichtingsinnovaties kunnen winkeliers de aandacht vestigen op bepaalde producten, maar ook de unieke identiteit van een merk versterken.

winkels
2. Verlichting bepaalt de sfeer en creëert eigenheid

De nieuwste trends maken het mogelijk om verlichting af te stemmen op de merkidentiteit en de stijl van een winkel. Nieuwe technologie zorgt voor eindeloze mogelijkheden om helder, koel, natuurlijk of juist warm wit licht (of een combinatie ervan) in te zetten om in de winkel een unieke beleving te creëren. Voor een merk is maatwerk-verlichting interessant, omdat consumenten dan door zowel de aantrekkelijkheid van een winkel als de individuele producten worden aangetrokken.

Het bepalen van de sfeer gaat zelfs nog een stap verder met de toevoeging van muziek die perfect synchroon loopt met de winkelverlichting. Het creëren van een zintuiglijke reis door de winkel helpt winkeliers de beleving van de consument te beïnvloeden en naar een hoger niveau te tillen. 
Winkels
3. De paskamer als persoonlijk podium

Onderzoeken tonen aan dat 60% van de aankoopbeslissingen van kleding wordt genomen in de paskamer. Het is dus essentieel dat klanten zichzelf in een paskamer in het meest prettige licht zien. Lichtinnovaties kunnen consumenten nu een gepersonaliseerde ervaring bieden in hun paskamers. Door de instellingen van LED’s te veranderen via een interactief regelpaneel, is het mogelijk te zien hoe een kledingstuk eruitziet in vol daglicht of bij in de avond. 
Winkels
4. Verlichting kan consumenten in een andere scène plaatsen

De winkelervaring kan versterkt worden wanneer licht wordt gebruikt om een volledig andere scène in te stellen. Zomerkleding uitstallen terwijl er nog sneeuw ligt? Geen probleem. Winkels kunnen hun eigen ontsnapping aan het seizoen (en daardoor een unieke beleving door de klant) creëren door gebruik te maken van specifieke en op maat gemaakte verlichtingseffecten.
Winkels
5. Winkeletalages bepalen de sfeer van een winkel

De openingsscène is een van de belangrijkste aspecten van amusement. Nu de winkelervaring steeds meer een unieke beleving voor een klant wordt, is de rol van de etalage steeds belangrijker. Onderzoek toont aan dat we slechts 6 seconden hebben om de aandacht van de klant naar de winkel te trekken, dus een in het oog springende etalage is essentieel. Bepaal het decor, overtuig de klant naar binnen te komen en verzeker dat de beleving van de klant eenmaal binnen theaterwaardig is. Philips heeft met concepten voor dynamische etalages gewerkt om het decor naar de voorkant van de winkel te brengen en zo het winkelend publiek te verleiden om binnen te komen.

Lees meer over verlichting voor winkels en horeca.