Hoe ervaren mensen openbare verlichting? Introductie app om dit te meten.

 

Philips Lighting en SAP introduceren een app die gemeentebesturen in staat stelt de sociale en economische impact te meten van het verlichten van stedelijke oriëntatiepunten

16 november 2017

Eindhoven, Nederland – Philips Lighting (Euronext beursticker: LIGHT), de wereldwijde marktleider in verlichting,  introduceert vandaag een nieuwe app voor de analyse van sociale impact. De app is ontworpen om steden en eigenaren van kenmerkende locaties te helpen met het verzamelen van nauwkeurige feedback over de sociale en media-impact van openbare, verlichtingsprojecten. De informatie van de app helpt overheden een betere betrokkenheid met de inwoners te realiseren, strategieën te verbeteren om het toerisme te  vergroten en de waarde voor de lokale economie te verhogen.

 

De introductie van de nieuwe app, die werd aangekondigd op de Smart City Expo in Barcelona, is het resultaat van een samenwerking tussen Philips Lighting en SAP SE, de specialist in onderneming brede software (NYSE: SAP). De app herkent foto's met architectuurverlichting van kenmerkende installaties op sociale media. De door Philips Lighting ontwikkelde analyse van deze afbeeldingen wordt samengevoegd met het Cloud Platform van SAP, dat gegevens verzamelt over wat op sociale media en nieuwssites wordt gepubliceerd over een bepaald architecturaal werk. Het resultaat daarvan is een waardevolle set gegevens die zijn gebaseerd op de mening van een groot publiek over de architectuurverlichting van een specifiek gebouw of monument. 

 

“De samenwerking met Philips Lighting aan deze app is een prima voorbeeld van hoe technologie succesvol een probleem kan oplossen, en de deur kan openen naar meer mogelijkheden. Gegevens van de app kunnen stedelijke overheden bijvoorbeeld helpen de meest populaire verlichtingsinstallaties te kiezen en verlichtingsstrategieën te verfijnen om zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van de lokale gemeenschap. Dit wordt steeds belangrijker aangezien mensen verwachten op een innovatieve manieren in interactie te kunnen komen met hun omgeving; zo zou de verlichting van een brug bijvoorbeeld gesponsord kunnen worden door een goed doel dat donateurs de mogelijkheid biedt te stemmen op hun favoriete verlichting. In een wereld waarin steden ernaar streven nieuwe en innovatieve manieren te vinden om slimmer te zijn, kan de app voor het analyseren van sociale impact gebruikt worden om nieuwe zakelijke kansen te creëren voor de lokale economie”, zegt Isabella Groegor-Cechowicz, Global General Manager Public Services bij SAP. 

 

Een onderzoek1 dat door Philips Lighting werd uitgevoerd naar de impact van openbare verlichting toonde aan dat dynamisch verlichte oriëntatiepunten veel meer dienen dan alleen een functioneel doel. Steden, publieke en private organisaties gebruiken de installaties voor het verfraaien of markeren van steden om het toerisme vergroten, gezondheid en welzijn te bevorderen, en vervallen gebieden te revitaliseren door gebouwen, bruggen en monumenten te veranderen in kunstwerken.

 

Media en sociale media laten vooral het effect van verlichtingsinstallaties op de lokale gemeenschap zien. Een voorbeeld daarvan is The Bay Lights, een lichtsculptuur bij de San Francisco Bay Bridge die een enorme positieve impact op de lokale gemeenschap bleek te hebben.

 

Cijfers over The Bay Lights2 

  • 50 miljoen mensen zagen de oorspronkelijke installatie
  • Meer dan 100.000 maal bekeken op YouTube
  • Meer dan 650 miljoen vermeldingen in media en sociale media
  • $18 miljoen extra inkomsten voor de lokale economie

 

1,2 Impactonderzoek in 2016 uitgevoerd door Philips Lighting, ‘Light Empowers Places’

Neem voor meer informatie contact op met:

Philips Lighting Benelux

Eric Drent

T. +31 6 5190 5718

E. eric.drent@philips.com

Over Philips Lighting

Philips Lighting (Euronext: LIGHT), de wereldwijde marktleider in verlichtingsproducten, -systemen en -diensten, levert innovaties die de waarde van ondernemingen ontsluiten en rijkere gebruikservaringen bieden die helpen levens te verbeteren. We bedienen zowel de professionele als de consumentenmarkt en zijn binnen de branche toonaangevend in het benutten van de mogelijkheden van het Internet der Dingen voor het transformeren van woningen, gebouwen en stedelijke omgevingen. In 2016 realiseerden we een omzet van EUR 7,1 miljard met ongeveer 34.000 medewerkers in meer dan 70 landen. Nieuws over Philips Lighting is te vinden in de Newsroom, op Twitter en op LinkedIn. Informatie voor investeerders is te vinden op de pagina Investor Relations.