Museum Boijmans Van Beuningen: Kunst zien zoals kunst bedoeld is

 

P. Struycken ontwikkelt samen met Philips Lighting natuurgetrouwe led-verlichting

22 juni 2017

Eindhoven - Philips Lighting (Euronext Amsterdam: LIGHT), wereldwijd toonaangevend in verlichting, heeft vandaag bekend gemaakt dat het museum Boijmans Van Beuningen een nieuw type verlichting presenteert die de kunstwerken uit de collectie zeer natuurgetrouw weergeeft. Het museum stelt bij de presentatie van schilderijen een zo dicht mogelijke benadering van daglicht voorop. Zodat kunst getoond wordt zoals de kunstenaar bedoeld heeft toen hij de verf op het doek bracht. De nieuwe verlichting is een combinatie van een speciaal door Philips Lighting ontwikkelde ‘daglicht’ led-spot en bestaande tl-verlichting. Het museum liet zich bij dit project adviseren door beeldend kunstenaar P. Struycken. 

 

Dat de nieuwe verlichting ruimschoots aan de verwachtingen voldoet, bleek zeer recent tijdens de tentoonstelling Gek van surrealisme. Zonder er ruchtbaarheid aan te geven, testte Museum Boijmans Van Beuningen daarbij de nieuwe verlichting. Dat viel bij veel bezoekers in goede aarde. Cathy Jacob, Hoofd sector presentaties Museum Boijmans Van Beuningen: “We waren verrast dat bezoekers ons ongevraagd complimenten maakten over het licht en de natuurgetrouwe kleuren. Die varieerden van ‘wat een mooie kleuren’ tot ‘nu zien we voor het eerst hoe de kunstenaar het heeft bedoeld’. Ook internationale delegaties van andere musea roemden de kleuren van de werken.”

 

Genieten van kleur als bij daglicht

Zo’n acht jaar geleden benaderde beeldend kunstenaar P. Struycken het museum (via een brief) met de vraag: ‘Waarom we kunstwerken met zulke gele lichtplenzen verlichten, dat kon toch niet de bedoeling zijn’. Vervolgens heeft directeur Sjarel Ex hem op gesprek gevraagd en zijn de lichtexperimenten gestart. Het daglicht was tot nu toe het beste te benaderen door een combinatie van tl-verlichting met daglichtkwaliteit en een speciale halogeenlamp als spot. Directe aanleiding voor de nieuwe verlichting van de kunstwerken was van praktische aard: de halogeenverlichting waarmee Museum Boijmans Van Beuningen werkte, verdwijnt om milieuredenen en moest worden vervangen door led-verlichting. Struycken construeerde een testinstallatie, waarbij een kunstwerk voor de ene helft werd verlicht met daglicht en voor de andere helft met kunstlicht in combinatie met tl-verlichting. Led-lampen met verschillende lichtkleuren werden uitgebreid getest om daglicht en kunstlicht zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen. Uiteindelijk is gekozen voor een led-spot van Philips Lighting met een lichttemperatuur van  5700 Kelvin, die daarmee daglicht het meest benadert. Struycken: “Philips Lighting realiseerde mijn wensen en ontwikkelde een led-spot die in aanvulling op de tl-verlichting van het museum een sterk verbeterde kleurweergave laat zien.”

 

Boijmanslamp

De Philips StyliD PerfectBeam, zoals de nieuwe led-spot voluit heet werd gekozen vanwege de hoge kleurwaarde van 5700 Kelvin en de verstelbare lens die geen lichtvervuiling of ‘halo’ om het kunstwerk laat zien. Ook kan de spot eenvoudig worden gedimd. Hierbij behoudt de boijmanslamp altijd dezelfde lichtkleur. Bijkomend voordeel voor de werken: led-licht bevat geen infrarood en ultraviolet licht, zodat het verouderingsproces niet wordt versneld. Struycken: “De kleuren van de schilderijen komen met dit licht het best tot hun recht.” De spot is vanaf 24 juni te zien in De collectie als tijdmachine.

Voor meer informatie: 

Museum Boijmans van Beuningen, afdeling Marketing en Communicatie

T. 010 - 44.19.561 of pressoffice@boijmans.nl

Bij publicatie graag vermelden: www.boijmans.nl.

 

Of:

Philips Lighting Benelux

Eric Drent

T. +31 6 5190 5718

E. eric.drent@philips.com

Over Philips Lighting

Philips Lighting (Euronext Amsterdam beursticker: LIGHT), een wereldwijde marktleider in verlichtingsproducten,  systemen en  diensten, levert innovaties die toegevoegde waarde en rijkere gebruikservaringen bieden en ook bijdragen tot het verbeteren van levens. We bedienen zowel de professionele als de consumentenmarkt en zijn binnen de branche toonaangevend in het benutten van de mogelijkheden van het ‘Internet of Things’ om woningen, gebouwen en stedelijke omgevingen te transformeren. In 2016 hebben we een omzet van EUR 7,1 miljard gerealiseerd met ongeveer 34.000 medewerkers in meer dan 70 landen. Voor meer nieuws over Philips Lighting, bezoek: www.lighting.philips.nl, Twitter en LinkedIn. Informatie voor investeerders staat op de Investor Relations pagina.