Philips favoriete werkgever onder hoogopgeleiden in Nederland

 

afgelopen 15 jaar constant in top 3

16 juni 2017

Favoriete Werkgever van dit moment is Philips, gevolgd door Shell en Rabobank. Dat blijkt uit het Intermediair Imago Onderzoek, uitgevoerd onder ruim 4.000 hoogopgeleide Nederlanders. Elk jaar onderzoekt Intermediair, onderdeel van de Persgroep Employment Solutions, welke bedrijven tot de favoriete werkgevers van hoogopgeleiden behoren. De afgelopen vijftien jaar stond Philips onafgebroken in de top drie. Frank van der Vloed, algemeen directeur van Philips Lighting in de Benelux hierover: “Wij zijn er trots op dat hoog opgeleide mensen al zoveel jaar hun voorkeur uitspreken voor Philips als werkgever. De beste talenten trekken we graag aan om innovaties met licht te creëren die er toe doen. Op het gebied van energiebesparing kunnen wij een enorme bijdrage leveren en daarnaast zijn er zowel nu als in de toekomst eindeloze mogelijkheden met de verdere digitalisatie van verlichting.”

 

In de enquête is rekening gehouden met het feit dat Philips Lighting een zelfstandig beursgenoteerde onderneming is geworden. Bij 70% van de ondervraagden leidt dat niet tot een verandering in het beeld over het bedrijf en zeggen de meeste mensen: “mijn beeld veranderd niet, Philips blijft Philips”.

 

Het optimisme over de arbeidsmarkt onder hoogopgeleiden (HBO en WO) schiet omhoog en het aantal goedverdieners (+ € 45.000,- per jaar) stijgt. Het inkomen is nu zelfs een van de belangrijkste factoren om niet van werkgever te wisselen. Als hoogopgeleiden toch wisselen, dan gaan zij het liefst werken voor een middelgroot bedrijf. 

 

Werknemers durven weer te switchen

Hoogopgeleiden zijn optimistisch over de arbeidsmarkt. 42% van hen beoordeelt de arbeidsmarkt nu als (zeer) gunstig, tegen 23% in 2016. Vrouwen en allochtonen waarderen de arbeidsmarkt met respectievelijk 32% en 36% wat minder positief. Bijna een derde van de hoogopgeleiden verdient meer dan € 45.000,- per jaar. Het aantal goedverdieners verschilt flink per regio: in Noord Nederland wonen aanzienlijk minder hoogopgeleiden met een hoog salaris (20%, t.o.v. 33% in West Nederland). Tevredenheid met het salaris is een belangrijke factor om niet te switchen van werkgever; 39% ten opzichte van 34% in voorgaande jaren. Uitdagende inhoud van het werk en prettige collega’s zijn daarentegen voor 53% van de werknemers de belangrijkste factoren om te blijven. Toch is 15% van de werkenden actief op zoek naar een nieuwe baan. Het aantal werknemers dat er wel eens over denkt om van baan te wisselen, is bijna gelijk aan vorig jaar (35% t.o.v. 34% in 2016). Garikai van Weydom, researcher de Persgroep Employment Solutions: ‘Nu de arbeidsmarkt flink aantrekt en werknemers heel optimistisch zijn over de toekomst, ligt er voor werkgevers een belangrijke taak om goede mensen binnen te halen. In een goede arbeidsmarkt zijn daarvoor andere prikkels nodig en zullen werkgevers weer meer aan hun werkgeversimago moeten werken. Een vast contract verliest bijvoorbeeld aan populariteit. Hoogopgeleide werknemers willen vooral beloond worden voor wat zij doen en een uitdagend toekomstperspectief hebben. Bied je dat als werkgever niet, dan zijn werknemers sneller geneigd voor andere werkgevers te kiezen.’

Favoriete Werkgevers 2017
Ranking 2016
1. Philips
3
2. Shell
1
3. Rabobank
4
4. Unilever
9
5. ING
5
6. Google
2
7. De Politie
7
8. KLM
6
9. ABN AMRO
8
10. Ahold Delhaize
20

Betaald overwerk populair

Naast het salaris spelen secundaire arbeidsvoorwaarden een belangrijke rol in de tevredenheid van werknemers. De 13e maand, extra vakantiedagen en betaald overwerk worden steeds populairder, terwijl een tegemoetkoming in training/cursussen niet zo gewild meer is. Per functie zijn er grote verschillen zichtbaar in de wensen van werknemers. Zo willen financials, technici en ict’ers (21%) veel vaker dan gemiddeld een auto van de zaak. Marketeers en sales professionals hebben daarentegen bovengemiddelde interesse in een 13e maand, reiskostenvergoeding en de mogelijkheid tot thuiswerken. Hoogopgeleide werknemers in de zorg vinden een reiskostenvergoeding het belangrijkst. Docenten blijken het minst tevreden met de arbeidsvoorwaarden die zij krijgen. Zij willen, meer dan de gemiddelde hoogopgeleide, een tegemoetkoming in trainingen of cursussen (30%) en reiskostenvergoeding (40%) ontvangen.

 

Noot voor redactie:  

 

Philips afgelopen 15 jaar in top 3 van Intermediair Imago Onderzoek

Ranking Philips
2017
1
2016
3
2015
3
2014
3
2013
3
2012
3
2011
2
2010
2
2009
2
2008
1
2007
2
2006
1
2005
1
2004
2
2003
1

Voor meer informatie:

Eric Drent

T. +31 6 5190 5718

E. eric.drent@philips.com

Over Philips Lighting

Philips Lighting (Euronext Amsterdam beursticker: LIGHT), een wereldwijde marktleider in verlichtingsproducten,  systemen en  diensten, levert innovaties die toegevoegde waarde en rijkere gebruikservaringen bieden en ook bijdragen tot het verbeteren van levens. We bedienen zowel de professionele als de consumentenmarkt en zijn binnen de branche toonaangevend in het benutten van de mogelijkheden van het ‘Internet of Things’ om woningen, gebouwen en stedelijke omgevingen te transformeren. In 2016 hebben we een omzet van EUR 7,1 miljard gerealiseerd met ongeveer 34.000 medewerkers in meer dan 70 landen. Voor meer nieuws over Philips Lighting, bezoek: www.lighting.philips.nl.

Over Intermediair

Intermediair is al ruim 50 jaar het grootste carrièreplatform voor hoogopgeleiden en is toonaangevend op het gebied van recruitmentmedia. Met het digitale Intermediair Magazine en Intermediair.nl biedt Intermediair hoogopgeleid Nederland inspiratie, informatie en het beste vacatureaanbod. Intermediair is onderdeel van de Persgroep Employment Solutions. 

Over de Persgroep Employment Solutions

Binnen de Persgroep Nederland zijn wij de expert op het gebied van Employment Solutions. Met onze sterke merken Intermediair, Nationale Vacaturebank, Tweakers Elect en de recruitmentactiviteiten van de nieuwsmerken AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool en ADR bieden we voor iedere behoefte binnen de dynamische ontwikkelingen van de arbeidsmarkt een oplossing. De Persgroep Nederland is een toonaangevende uitgever van nationale, regionale én lokale nieuwsmerken, magazines, websites en is actief op radio. Het diverse portfolio van de Persgroep Nederland omvat onder andere: AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, ADR, Tweakers.net, Carsom.nl, Autotrack.nl en Qmusic. Samen bereiken wij 9,6 miljoen multimediale contacten per dag. Een combinatie die maakt dat de Persgroep Employment Solutions de partner is die werkt voor jou!